CDC / Unsplash
Opinie

‘Kleuters kennen hun rechten!’

Uit recent onderzoek blijkt dat educatie over kinderrechten het best op zeer jonge leeftijd begint. Kleuters zijn al in staat om hun rechten te begrijpen op voorwaarde dat die aan hen worden uitgelegd in een context die aangepast is aan hun leefomgeving, schrijft Christèle Devos van UNICEF België.
Opinie

‘Ik dacht dat een land als België geen onderwijsproblemen kende, maar had het mis’

Onderzoeker en leerkracht Maristela do Nascimento Rocha ziet na enkele jaren in België nog steeds een grote ongelijkheid en segregatie in ons onderwijs. Een diverser curriculum, dat ook de bijdragen van andere culturen naar waarde schat, kan volgens haar een deel van de oplossing zijn.
© Plan International
Opinie

‘Toegang tot onderwijs voor meisjes is niet vanzelfsprekend’

Vandaag, 24 januari, is Wereldonderwijsdag. Het ideale moment om aandacht te vragen voor de toegang tot onderwijs voor tienermeisjes, vindt Nolwenn Gontard van Plan International België. ‘We moeten meer doen om de kansen en het onderwijs voor adolescente meisjes te bevorderen.’
© Konstantinakos Tsanakas
Column

Kritisch wereldburgerschap verwerven kan ook dichter bij huis

Vanwaar de obsessie om zo ver mogelijk van huis een buitenlandse stage of vrijwilligerswerk te doen? MO*columniste Latifah Abdou stelt het nut daarvan in vraag. 'Als interculturele competenties verwerven het doel is, waarom worden die competenties bij studenten met een migratieachtergrond dan niet erkend?'
0fjd125gk87/Pixabay
Essay

Waarom we wellicht allemaal aan de verkeerde kant van de digitale toekomst staan

De digitale kloof gaat over véél meer dan internet hebben of met een computer overweg kunnen. ‘We smachten naar de belofte van verlossing, en die verwachten we bij voorkeur van technologie.’ Technologiesocioloog Ben Caudron neemt de digitale breuklijnen in onze maatschappij onder de loep.
AMISOM Photo / Tobin Jones./ Flickr (CC0)
Nieuws

Les in het Engels hindert slaagkansen van Afrikaanse schoolkinderen

Miljoenen schoolkinderen in grote delen van Afrika ten zuiden van de Sahara zitten zwijgend in de klas, kunnen de lessen lastig volgen en komen nauwelijks vooruit in hun leerproces. Dat komt door de neiging om al het onderwijs in het Engels te geven, zeggen wetenschappers in een nieuw rapport.
UN Photo/Joao Araujo Pinto / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Opinie

‘De wereld staat voor mondiale uitdagingen die alleen door samenwerking kunnen worden aangepakt’

Kevin Watkins, voormalig CEO van Save The Children UK, ziet met lede ogen aan dat de multilaterale samenwerking, nodig om de wereldwijde uitdagingen aan te pakken, verlamd wordt door zelfgenoegzaamheid en nationalisme. Het gevoel van urgentie dat de Bretton Woods-conferentie kenmerkte, is veraf.
Marko Milivojevic / Pixnio (CC0)
Nieuws

Gezinnen met kinderen financieel slechter af na pandemie

Ten minste twee derde van de gezinnen met kinderen verloor sinds het begin van de pandemie een deel van zijn inkomen. Dat blijkt uit een rapport van Unicef en de Wereldbank. 
© Reuters / Zohra Bensemra
Analyse

De weg naar gendergelijk onderwijs loopt niet enkel langs de schoolpoort

Zullen steden zorgen voor een doorbraak van gendergelijk onderwijs? Onderzoek leert alvast dat meer stedelijke omgevingen ook meer kansen bieden. Maar steden mogen nog niet op hun lauweren rusten. ‘De vraag blijft waar het geld naartoe gaat.’
Corbis, NTB scanpix (CC BY-NC-SA 2.0)
Interview

Onderzoekster Judi Mesman: ‘Kinderen zijn niet kleurenblind’

Dat een kleuter geen verschillen tussen mensen ziet, is een fout denkbeeld, stelt onderzoekster Judi Mesman. ‘Kinderen zien wel degelijk dat sommige mensen er heel anders uitzien dan zijzelf. Als je daar als ouder nooit over praat, dan kweek je pas vooroordelen.’
© Reuters / Mohamad Torokman
Interview

‘Onderwijs moet bestaande machtsverhoudingen in vraag stellen’

De meeste meisjes kunnen nog steeds niet naar school in Afghanistan. En: nergens ter wereld is de onderwijskloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond groter dan in Vlaanderen. Twee vaststellingen die duidelijk maken hoe ongelijk onderwijskansen vandaag overal nog zijn.
© Belgaimage / ROBINUtrecht
Analyse

‘De typisch vrouwelijke en mannelijke interesses zijn aangeleerd, niet biologisch bepaald’

Zelfs de meest ruimdenkende leerkracht zit met bepaalde genderstereotypen. Ondanks de goede intenties is genderbewust lesgeven nog niet de regel. Zowel jongens als meisjes hebben daaronder te lijden. Genderstereotypen beïnvloeden namelijk studiekeuze én loonbriefje.  

Pagina's

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.