© Konstantinakos Tsanakas
Column

Kritisch wereldburgerschap verwerven kan ook dichter bij huis

Vanwaar de obsessie om zo ver mogelijk van huis een buitenlandse stage of vrijwilligerswerk te doen? MO*columniste Latifah Abdou stelt het nut daarvan in vraag. 'Als interculturele competenties verwerven het doel is, waarom worden die competenties bij studenten met een migratieachtergrond dan niet erkend?'
© Konstantinakos Tsanakas
Column

Voor alle leerkrachten met een ‘kleurtje’

Van ‘lekker Afrikaans poepke’ tot ‘dikke, vette negerin’. Als leerkracht met een migratieachtergrond heeft Tuly Salumu al aardig wat naar het hoofd geslingerd gekregen. ‘Gaat het om flauwe humor, kattenkwaad, of …? Daar laat ik u na het lezen zelf over oordelen.’
© Brecht Goris
Column

Het geslacht van de leerkracht

Waarom staan nog zo weinig mannen voor de klas? MO*columniste Bieke Purnelle zet een aantal feiten op een rij. Moeten we de zaken eens omdraaien en werken aan een aantrekkelijke route naar zorg en onderwijs voor mannen, in plaats van ons suf te piekeren over het glazen plafond?
© Brecht Goris
Column

Waar blijft de luidspreker van de chronisch zieken en kwetsbaren?

Dat we willens nillens met elkaar verbonden en voor elkaar verantwoordelijk zijn. MO*columniste Bieke Purnelle had gehoopt dat de ellende van de pandemie ons die ene les toch geleerd zou hebben. 'Ik vraag me af hoe die weegschaal eruitziet, waarin men mensenlevens legt om af te wegen.'
© Konstantinakos Tsanakas
Column

Wie de angst in hun ogen ziet, heeft geen tolk nodig om te begrijpen waarom ze gevlucht zijn

Nederlands leren aan anderstaligen uit de hele wereld: hoe begin je daaraan? MO*columnist en leerkracht Patricia Campailla weet dat geduld, herhaling, vertrouwen en respect sleutelwoorden zijn. Maar het allerbelangrijkste? Lesgeven met een open geest en een groot hart voor je cursisten.
© Konstantinakos Tsanakas
Column

Als de drang om te communiceren groter wordt dan de angst om fouten te maken

Fadel komt uit Libië en spreekt drie talen: zijn moedertaal is Berbers maar hij spreekt even vloeiend Arabisch en Engels. Toch ondervind leerkracht Nederlands en MO*columniste Patricia Campailla bij hem een grote weerstand om Nederlands te praten.
© Brecht Goris
Column

Code rood in de klas: ‘Ik wil geen gratis laptops, ik wil meer mensen’

MO*columniste Bieke Purnelle vindt het verbijsterend hoe slordig we omgaan met de mensen die een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van onze kinderen. 'Zonder gemotiveerd, maatschappelijk geapprecieerd en bekwaam personeel stort ons onderwijs in elkaar als een kaartenhuis.'
© Konstantinos Tsanakas
Column

De eerste schooldag moet een magisch moment voor élk kind zijn

MO*columnist en schooldirecteur Sahadi Daria geniet telkens van de magie van de school, waar hij als kind altijd vergeefs van droomde. ‘Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van ons allen om ontheemde kinderen te helpen. Het recht op onderwijs moet er voor élk kind zijn.’
© Brecht Goris
Column

Leve het leren! Leve de kennis!

Al jaren hoort columnist Geert Van Istendael met stijgende verbazing lieden toeteren dat je geen kennis meer nodig hebt. Dat dat elitair zou zijn. Maar, stelt hij, ‘pas wie leert krijgt de mogelijkheid om klassengrenzen te slechten’.
© Brecht Goris
Column

Ruim baan voor al wie naar de Nederlandstalige school wil in de hoofdstad van Vlaanderen

MO*columnist Geert van Istendael heeft een boodschap voor 'rechtgeaarde flamingant' Ben Weyts, Vlaams N-VA-minister voor onderwijs: 'Laat honderden kinderen door de Brusselse schoolpoorten stromen. Doe niet krenterig!'
© Brecht Goris
Column

Het “monster” van Warda

Warda El-Kaddouri is bezig met het schrijven aan “haar monster” zoals ze haar doctoraat tegenwoordig noemt. De afgelopen jaren toonden verschillende onderzoeken in Vlaanderen en Nederland aan dat ongeveer een op drie doctoraatsstudenten kampt met mentale gezondheidsproblemen.
© Brecht Goris
Column

‘Proficiat met je goede examens!’

MO*columniste Sabrine heeft net haar examens achter de rug. en dat is iedere keer weer een lijdensweg. Mensen hebben nood aan contact, aan hobby’s, aan ontspanning. Dit neemt men weg van studenten gedurende 4 à 6 maanden per jaar – en we denken dat dat geen gevolgen zal hebben op hun psychisch welzijn. Wat doet dit met studenten di ...

Pagina's

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.