Ramadan: een gat in de Belgische markt

De ramadan is ingegaan voor de ruim 1,5 miljard moslims ter wereld. Ook in ons land vasten en vieren de 600.000 moslims deze maand van spirituele introspectie en solidariteit, van gematigdheid en onthouding, maar tegelijk van overdaad en voedselverspilling. Welke impact heeft de heilige maand op de nationale economie?

De afgelopen jaren meldden grote evenementen zoals de Zuidfoor en Brussel Bad een opmerkelijke daling van hun bezoekers, dit schreven ze onder meer toe aan de ramadan.

Het strand aan de Akenkaai bleef zelfs een week langer open om de verliezen van de vastenmaand op te vangen.

Los van het solidariteitsgevoel en de bezinning staat eten centraal.

Het zou niet mogen verbazen dat een verlaagde voedselinname (praktiserende moslims eten en drinken immers pas vanaf zonsondergang) een daling van de voedselconsumptie veroorzaakt.

Een negatieve impact op de omzet van de voedingssector lijkt dan ook de logische conclusie. Maar niets is minder waar. Los van het solidariteitsgevoel en de bezinning staat eten nooit zo centraal als tijdens deze periode.

Reeds weken voor het begin van de ramadan verschijnen allerhande artikels over hydratatie en gezonde voeding evenals recepten van traditionele gerechten en lekkernijen voor het breken van de vasten.

De ramadanparadox

CC Subcommandante

Iftar voor vijf

Het volstaat te kuieren door “etnische” winkelstraten als de Brabantstraat in Brussel, de Abdijstraat in Antwerpen of de Bevrijdingsstraat in Gent om te merken dat bakkers, groentewinkels en halalslagers goed boeren tijdens de ramadan.

Tot vlak voor het sluitingsuur staan er lange rijen klanten tot op de stoep aan te schuiven. Koortsachtige winkeliers bedienen aan de lopende band hun hongerige cliënteel.

In heel de moslimwereld noteren studiebureaus een stijging van 40 tot 98 % voor de consumptie van basisvoedingsmiddelen als suiker, eieren, zuivelproducten, rijst, vlees, dadels.

Niet alleen moslim uitbaters varen hier goed bij, ook grootwarenhuizen en kledingzaken in het algemeen boeken een hogere omzet.

Al beschikt de Vereniging van de Handelaren van de Brabantsstraat niet over officiële cijfers, het staat buiten kijf dat de ramadan de meest lucratieve maand is.

Volgens voorzitter Aziz Ahrika kent de voedselsector de eerste drie weken een enorme groei, terwijl de laatste week vooral de textielsector goed opbrengt.

Ook is Ahrika ervan overtuigd dat niet alleen de zaken van moslimuitbaters hier goed bij varen, maar dat grootwarenhuizen en kledingzaken in het algemeen een hogere omzet boeken.

Het Gewestelijk Handelsagentschap Atrium Brussels ervaart dezelfde piek tijdens de vastenmaand.

Lahcen Hammou, directieattaché van Atrium, betreurt dat er geen cijfers zijn die de trend kunnen bevestigen, want ook hij is ervan overtuigd dat de verhoogde omzet de buurtwinkels en zogenaamde etnische markt overstijgt.

Meten is weten

In onze buurlanden spelen supermarktketens gretig in op de hongerige consument. Het Nederlandse onderzoeksbureau Motivaction ondervond immers dat moslims tijdens de ramadan 50% meer voedsel aankopen dan tijdens de andere maanden.

De gemiddelde winkelwagen wordt voor 30 % meer gevuld, goed voor 350 miljard euro in een maand.

Ketens als Albert Hein pikken graag een graantje mee door in een 200-tal vestigingen hun aanbod af te stemmen op de vastenmaand. Deze strategie was een groot succes, het Nederlandse bedrijf boekte namelijk een omzetstijging van 25%.

In Frankrijk onderzocht Solis, gespecialiseerd in marktonderzoek gericht op etnische minderheden, het consumptiepatroon van moslims tijdens de jaarlijkse vasten. Het kenniscentrum constateerde de afgelopen jaren eveneens dat er in die periode een verhoogde consumptie is.

De gemiddelde winkelwagen wordt voor 30 % meer gevuld dan in andere maanden, wat een totaalbedrag oplevert van 350 miljard euro.

Het spreekt voor zich dat ook de Franse supermarktketens hun aanbod aanpassen en speciale promoties voorzien waarin dadels, melk en pakweg bladerdeeg centraal staan.

Belgische babystapjes

CC Emran Kassim

Dadelstand in Maleisië

Naar schatting is 5,2 % van de Belgische bevolking moslim, toch vertegenwoordigen de nicheproducten zoals halalproducten bij Carrefour slechts 1% van de omzet.

De Anderlechtse vestiging van het grootwarenhuis Cora publiceert dit jaar een speciale brochure van 17 pagina’s naar aanleiding van de ramadan, ook Lidl zet dit jaar in op de moslimmarkt met een halalassortiment. Delhaize en Colruyt lanceren zich eveneens in de strijd om de moslimconsument, zij het met voorzichtige babystapjes.

Naast Atrium Brussels en de Handelaarsvereniging van de Brabantsstraat ging MO* ook te rade bij de Brusselse Kamer van Koophandel, bij Comeos (vertegenwoordiger van handel en diensten in België). Helaas beschikt geen van deze organisaties over statistieken of onderzoeksresultaten.


Indien u kennis heeft van zulke studies, aarzel niet contact op te nemen met najet.boulafdal@mo.be.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.