D'Ici: supermarkt met lokale producten

In mei van dit jaar opende supermarkt D’Ici haar deuren. D’Ici bevindt zich in Naninne, een deelgemeente van Namen, en biedt zoveel mogelijk lokale voedingsproducten aan. De helft van hun aanbod komt van binnen een straal van 50 kilometer.

  • D'Ici Het volledige personeel van D'Ici met baas Frank Mestdagh in het winkelkarretje D'Ici

D’Ici biedt een breed gamma aan voedsel aan. De producten zijn gemiddeld een tiende duurder dan in de gebruikelijke supermarkten, maar je krijgt wel waar voor je geld: duurzame, kwaliteitsvolle producten en de verzekering dat de lokale producenten een eerlijke prijs kregen.

Maar D’Ici is meer dan alleen een voedingswinkel. Je vindt er ook een restaurant, een slager, een recyclagepunt en een boekenwinkeltje over lokaal en duurzaam voedsel. Elke dinsdag en zondag vindt er een atelier ‘straatkoken’ plaats.

‘We willen meer dan enkel een winkel zijn. We willen een duurzaam voedingscentrum zijn,’ verklaart Frank Mestdagh, het brein achter D’Ici. Hij onderhoudt de zaak dan ook op een duurzame manier. De frigo’s werken op koolstofdioxide in plaats van freon. De warmte van de koeling wordt vervolgens gebruikt om de winkel te verwarmen. Het gebouw wordt ook goed geïsoleerd en D’Ici maakt zoveel mogelijk gebruik van natuurlijk licht.

Mestdagh is geen vreemde in de voedselindustrie. Hij werkte onder andere voor Familial, Côte d’Or en LS Frais alvorens hij D’Ici opstartte. Naar eigen zeggen speelde hij al een hele tijd met het idee een eigen zaak te beginnen. In 2009 bezocht hij Ferme Du Sart in Villeneuve D’Ascq, Frankrijk. Na het bezoekje wou Mestdagh een dergelijk initiatief in België starten. Et voilà, enkele jaren later was D’Ici een feit.

‘Lokaal, maar daar moet je ook niet in overdrijven’

‘Ik wou een leuk project opstarten, in lijn met mijn werk, met lokale producten die amper bewerkt zijn. Want met industrieel vlees, daar is meer chemie voor nodig. Dat vloekt met mijn waarden, mijn filosofie,’ vertelt Mestdagh. Toch moet je dat ook met een korreltje zout nemen, meent hij zelf. ‘Industriële productie is natuurlijk niet altijd slecht’

D’Ici heeft een voorkeur voor lokale producten, maar dat is niet altijd mogelijk of wenselijk. Kwaliteit en smaak primeren nog steeds, en D’Ici wil een volledig gamma aan essentiële producten aanbieden. Zo mislukte bijvoorbeeld de lokale appeloogst van dit jaar was, daarom kozen ze ervoor om te importeren. De geïmporteerde producten worden wel steeds zorgvuldig geselecteerd op criteria van duurzaamheid en eerlijke handel. Er prijken dus ook heel wat Fairtrade producten op de rekken van D’Ici.

D’Ici werkt met ongeveer 90 producenten, waarvan 39 lokale boeren of ambachtslieden. Het is belangrijk voor Mestdagh dat hij op gelijke voet staat met hen. ‘Het zijn zij die ervoor zorgen dat de omzet succesvol is.’

D’Ici steekt de lokale producenten een handje toe. Één van hun doelstellingen is dan ook de transformatie van lokale producten. ‘Het moeilijkste is om de producenten te professionaliseren, want dit ligt niet in de lijn van hun gewoonten,’ zegt Mestdagh. ‘Soms vergeten ze bijvoorbeeld een barcode op hun producten te zetten. We leggen hen onze beperkingen uit, en helpen hen met marketingaspecten, zoals hoe ze best hun producten verpakken.’

Weet wat je eet

Een relatie creëren tussen de consument en producent is een ander principe achter D’Ici. De klanten krijgen regelmatig de mogelijkheid om de producenten te ontmoeten en uitleg te vragen over de producten.

Op vrijdag 18 oktober, bijvoorbeeld, konden bezoekers frietjes krijgen. De mayonaise en ketchup werden verzorgd door Brussels Ketjep. Dit weekend stelt Mokaturc hun koffie voor, en kan je de koekjes van Generous proeven. Slimme marketing, maar Mestdagh vindt het ook belangrijk dat consumenten op de hoogte zijn van de geschiedenis achter een product – een soort van ‘weet wat je eet’ logica. De etiketten op de producten in D’Ici spreken dan ook boekdelen.

Ambitie

Mestdagh is een ambitieus man. Voor de toekomst heeft hij een veel grotere winkel voor ogen. Momenteel is zijn winkel ongeveer 400 vierkante meter groot, maar hij oogt op een upgrade naar 3.500 vierkante meter. Hij is momenteel aan het zoeken naar partners om gezamenlijk de grond aan te kopen. Er is ook sprake van uitbreiding naar Gembloux en Nandrin. En stiekem droomt hij er ook van om zelf land te kopen om zijn eigen groenten- en fruitteelt te starten.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.