Indiase stadsjongeren raken sociale media beu

Jongeren in de Indiase steden zeggen dat ze nu minder tijd doorbrengen op socialenetwerksites dan toen ze die sites leerden kennen. Die onverwachte ontwikkeling is een streep door de rekening van Indiase bedrijven die munt proberen te slaan uit de fabelachtige groeicijfers van het internetgebruik in India.

De verassende onderzoeksgegevens zijn afkomstig van de Assocham, de koepel van Indiase kamers van koophandel. Die liet eind vorig jaar tweeduizend jongeren uit tien Indiase grootsteden bevragen. Bijna 55 procent van de respondenten antwoordde dat ze bewust de tijd hadden verminderd die ze op sites als Facebook, Orkut of LinkedIn doorbrengen. Bijna 30 procent had accounts en profielen gewist of gedeactiveerd.

Liever chatten

Ongeveer een vijfde van de respondenten zegt dat nog nauwelijks in te loggen op socialenetwerksites. Ze blijven liever in contact met hun vrienden via chatapplicaties op hun mobieltjes en computers. Ze vinden de eindeloze stroom updates op sites als Facebook saai, verwarrend of frustrerend. Sommige jongeren zeggen ook dat de sociale netwerken hun privacy bedreigen en te veel tijd kosten.

Een interessant resultaat is dat jonge vrouwen – nog altijd een minderheid van de Indiase internetgebruikers – grotere fans zijn van sociale media dan jonge mannen. Van de bijna vijfhonderd respondenten die zeggen dat ze meer dan een uur per dag doorbrengen op socialenetwerksites, is 65 procent vrouw.

Voor Indiase bedrijven is de beginnende Facebookmoeheid geen goed nieuws. Volgens een recent onderzoek van KPMG gebruikt inmiddels meer dan 70 procent van de grote bedrijven in India sociale media om het publiek te bereiken. Veel bedrijven zien het internet ook als een interessante markt met veelbelovende perspectieven. Nu zijn er ongeveer 100 miljoen Indiërs online. Dat aantal stijgt met ongeveer een kwart per jaar. Van al die internetgebruikers waren er eind vorig jaar 38 miljoen actief op Facebook, de meest populaire socialenetwerksite. Het aantal gebruikers van Facebook in India groeide de laatste zes maanden van vorig jaar met 37 procent.

Die sterke groei kan nog wel een tijdje aanhouden. China telt 536 miljoen gebruikers van sociale media.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.