Japan test centrale met gebruikte autobatterijen
Japan test het eerste grootschalige batterijsysteem op basis van gebruikte batterijen uit elektrische auto’s. Dat systeem moet een buffer creëren voor de wisselende productie van hernieuwbare energiebronnen.
In tegenstelling tot hun conventionele broertjes stoten elektrische voertuigen geen vervuilende stoffen uit tijdens het rijden. Maar de voertuigen hebben daarvoor wel grote batterijen nodig, die door hun beperkte levensduur vroeg of laat op de afvalberg terechtkomen.
Met steun van het Japanse ministerie van Leefmilieu test het Japanse bedrijf Sumitomo daarom een nieuwe technologie die de gebruikte batterijen een tweede leven geeft. Sumitomo heeft voor het project een joint venture gesloten met Nissan, de fabrikant achter de populaire elektrische auto Leaf.
Stroomoverschotten opslaan
De batterijen worden gekoppeld aan de zonnecentrale Hikari-no-mori in Osaka. De volgende drie jaar wordt getest hoe het systeem als buffer ingezet kan worden voor de wisselende productie van zonnepanelen bij veranderende weersomstandigheden. Bij een overschot wordt stroom opgeslagen, die later gebruikt kan worden bij minder goed weer.
“We zijn blij dat we deel kunnen uitmaken van zo’n belangrijke test”, zegt Norihiko Nonaka, directeur van het batterijprogramma bij Sumitomo. “Dit kan zowel een oplossing bieden voor gebruikte batterijen als voor grootschalige opslag van stroom – beide belangrijke thema’s voor de toekomst van hernieuwbare energie.”
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws