Nieuwe Amerikaanse propagandazenders mikken op jeugd in Midden-Oosten

Sinds 20 december kunnen Iraanse jongeren
afstemmen op radio Farda (‘morgen’), een nieuwe Amerikaanse zender die
tussen veel Perzische en Westerse popmuziek door ook nieuwsberichten in het
Perzisch in de ether stuurt. Jongeren in Irak en omstreken krijgen al sinds
maart even lichtverteerbare kost in het Arabisch voorgeschoteld via Radio
Sawa (‘samen’). Sawa heeft een jaarbudget van 35 miljoen dollar, Farda kan
beschikken over 8 miljoen dollar per jaar. Daarmee concentreert het Witte
Huis de pogingen om de anti-Amerikaanse gevoelens in het Midden-Oosten te
temperen nu helemaal op de jeugd in de regio.


Radio Farda vervangt Radio Azadi (‘vrijheid’), een zender die op het
algemene publiek in Iran was gericht. Radio Sawa komt in de plaats van de
Arabische uitzendingen van The Voice of America. De doelstellingen zijn
niet veranderd: volgens Amerikaanse functionarissen moeten de nieuwe
zenders “verkeerde informatie, desinformatie en pogingen om haat op te
wekken tegengaan, duidelijk maken dat de Verenigde Staten niet tegen de
moslims is, steun werven voor de oorlog tegen het terrorisme en de
democratie bevorderen.” Maar het format is radicaal anders: de twee nieuwe
zenders draaien non-stop muziek, met korte nieuwsberichten en interactieve
programma’s respectievelijk in het Perzisch en het Arabisch -
ertussendoor. De regionale en westerse hits die op de draaitafel komen,
zijn zorgvuldig uitgekozen om aan te slaan bij een publiek dat jonger is
dan 30. Dom is die doelgroepafbakening niet, want bijna 60 procent van de
bevolking van het Midden-Oosten bestaat uit jongeren.

De belangrijkste concurrenten van de nieuwe zenders zijn de Arabische
uitzendingen van de BBC en Radio Monte Carlo, allebei erg populair in het
Midden-Oosten. Maar die brengen veel meer nieuws en wetenschappelijke
programma’s, terwijl Farda en Sawa alles op muziek inzetten. Volgens Ahmed
Saif, een politiek commentator van Al Bayan, een krant in de Verenigde
Arabische Emiraten, is dat het zwakke punt van het hele concept: “Popmuziek
en leuke praatjes zijn wel aantrekkelijk voor jongeren, maar ze kunnen
nooit de vijandigheid wegnemen die veroorzaakt wordt door een onpopulair
Amerikaans beleid. Muziek zorgt niet voor inzicht.”

Peilingen doen uitschijnen dat de nieuwe Amerikaanse aanpak in elk geval
voor een groot publiek zorgt. Volgens een onderzoek dat in september in
Amman werd uitgevoerd, heeft minstens een derde van de teenagers in die
stad een voorkeur voor de programma’s van Sawa. Naast muziek vallen ook
chatprogramma’s en bijdragen over film, computers en videospelletjes erg in
de smaak. Sommige luisteraars nemen wel aanstoot aan de woordkeuze in de
nieuwsberichten. In de verslaggeving over Palestina heeft Sawa het steeds
over ‘zelfmoordenaars’ die Israëlische doelwitten aanvallen, terwijl er in
de Arabische wereld steevast over ‘martelaren’ wordt gesproken. Kritische
luisteraars vragen zich ook af wat er zo goed is aan de democratie als de
VS en Israël - twee landen die zichzelf democratisch in hart en nieren
noemen zo openlijk de mensenrechten blijven schenden of negeren.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.