Toerisme Vlaanderen krijgt “machoprijs” van Parijse feministen

Een affiche van Toerisme Vlaanderen met de afbeelding van een vrouw met een zuurstofmasker in de vorm van een diamant is bij de Franse feministen van “La Meute” in het verkeerde keelgat geschoten. Het leverde Toerisme Vlaanderen een “prix macho 2008” op in de categorie “geweld”.
“La Meute” is een Franstalig feministisch netwerk met afdelingen in Parijs, België, Zwitserland en Canada. De organisatie voert campagne tegen wat ze beschouwt als vrouwonvriendelijke reclame: gratuit gebruik van borsten en billen of het stereotyperen van vrouwen als bimbo’s, bitches of huissloven. Favoriete doelwitten van La Meute zijn automerken, bierbrouwers en producenten van lingerie en cosmetica.
De dames van La Meute schrikken er niet voor terug om de spuitbus ter hand te nemen om aanstootgevende affiches bij te werken. Elk jaar bekroont de Parijse afdeling van “La Meute” de meest seksistische reclames met een “prix macho”. In 2008 is daar ook Toerisme Vlaanderen bij, omwille van een beeld in een campagne “La Flandre, Descendez en terre irrégulière”. Die moet de cultuurminnende en hedonistische Parijzenaars ertoe aanzetten om de Vlaamse cultuursteden te komen ontdekken.

“Sadisme”


Het gewraakt beeld laat volgens de beschrijving van La Meute “onderdelen van vrouwenlichamen zien afkomstig uit kunstwerken”. De feministen storen zich vooral aan de afbeelding van een “vrouw met angstige blik die een metalen prothese op haar neus en mond draagt.” Volgens hen doet dat denken aan een “muilkorf” en volstaat het artistieke karakter niet om de afbeelding van “sadistisch” geweld tegen een vrouw te rechtvaardigen.
“Je kan niet zeggen dat iemand ongelijk heeft in wat hij in een beeld ziet, maar we zijn toch verwonderd”, zegt Lea Winkeler, woordvoerster van Toerisme Vlaanderen. “Er werken hier bij ons werken meer dan de helft vrouwen. De campagne is hier door heel wat vrouwenhanden gegaan en we kijken er anders tegenaan. De vrouw heeft volgens ons eerder een zelfbewuste dan een angstige blik. Op haar mond heeft ze een zuurstofmasker in de vorm van een diamant, wat verwijst naar de diamantstad Antwerpen en overeenkomt met een categorie van ‘luxe-zoekers’ die we met deze campagne willen bereiken.”
“Je moet bovendien naar de hele campagne kijken”, gaat Winkeler verder, “Als je de drie campagnebeelden naast elkaar legt (die voor de “neo-curieux”, de “ego-chics” en de “free-fêtards”, nvdr) dan zie je dat we niet voortborduren op seksisme. Wat we wel hebben willen doen is Vlaanderen profileren als bevreemdend of ‘unheimlich’. Dat surrealistische is een beetje ons handelsmerk bij een op cultureel vlak erg verwend en kritisch publiek als de Parijzenaars. In de beelden zit iets ongemakkelijks, maar dat was ook de opdracht.”

Bloot en blond


Toerisme Vlaanderen is niet de enige laureaat van de “prix macho 2008”. Het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana krijgt een onderscheiding “hors concours” voor een affiche die een groepsverkrachting zou suggeren. De Zwitserse lingeriefabrikant Triumph moet het ontgelden voor een affiche die werd verspreid in de aanloop naar de Franse presidentsverkiezingen en waarop een schaarsgeklede blondine te zien is met de slogan “Met mij, geen onthouding”.
De winnaar in de rubriek “prostitutie” is de luchtvaartmaatschappij Sky Europe die vluchten naar Oost-Europese hoofdsteden aanprijst voor 19 euro, met daaronder alweer een schaarsgeklede blondine. “Wat wordt hier aangeboden voor 19 euro”, vraagt La Meute zich af. “Een vliegtuigticket ? Een jonge vrouw ? of beide tegelijk ?”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.