Dossier De wereld wordt Chinees

China domineert de wereld in heel wat economische sectoren, en het beschikt bovendien over een enorme berg reservegeld. Overal laat het Chinese economische gewicht zich voelen: van duurzame economie tot infrastructuurwerken wereldwijd, van militaire opbouw tot cultureel product. Een dossier over de vele manieren waarop China zijn status als mondiale grootmacht waarmaakt.

zo 08/05
China is met zijn groeiende middenklasse de snelst groeiende filmmarkt ter wereld. Na de Amerikaanse richt sinds kort ook de Europese filmindustrie de blik oostwaarts: bioscoopkaartjes zijn in China duurder dan bij ons. Wie zijn film er vertoond krijgt, heeft zijn schaapjes dus op het droge. 
1
za 07/05
Takeaway (CC by-sa 3.0)
Sinds eind jaren zeventig is China van een traditionele landbouweconomie tot een moderne industriële samenleving geëvolueerd. De Aziatische reus is vandaag niet alleen de grootste exporteur ter wereld, maar ook de snelst opkomende markteconomie met de snelst groeiende consumptie. In welke sectoren is China anno 2016 dominant? 
1
vr 06/05
© Wouter Elsen
Het is zes uur ’s avonds en de gelagzaal van L’Orient in Ouagadougou is leeg. Twee zwarte diensters hangen rond bij de keukendeur. Onder een van de tafels gaat een dreumes voluit op zijn buik. Het is Léon. Hij is vijftien maanden. Liu Li Ping, de restauranthoudster en zijn moeder, geeft geen krimp. ‘Léon kan zelf wel opstaan’, grijnst ze ons toe. ‘Zo leert hij het snelst.’
1
do 05/05
USAF (CC0)
Nu de supermacht China de spierballen rolt in de Zuid Chinese Zee, is de vraag of het land zich blijvend inschrijft in een geopolitieke logica gestoeld op verdragen,… of niet. Intussen groeit China’s militaire apparaat met de dag. Dat leidt tot een wapenwedloop met de buurlanden, die de bescherming van de VS inroepen. Zolang Peking en Washington conflicten via economische weg oplossen, hoeft dat geen gewapend conflict tot gevolg te hebben.
1
za 05/03
World Economic Forum (CC BY-NC-ND 2.0)
John Vandaele sprak met professor Yan Xuetong, een van de leidende politieke denkers van China. Yan staat erom bekend dat hij zegt wat hij vindt, ook als dat niet strookt met de partijlijn. Eén ding is duidelijk: de wereld ziet er anders uit vanuit Beijing.
1
vr 04/03
CC Land Rover Our Planet (CC BY-ND 2.0)
De ene trein kan de andere verbergen. Achter het beeld van China als wereldkampioen milieuvervuiling doemt een ander beeld op: dat van China als groene koploper. De regering wil het land zelfs ontwikkelen tot een ecologische beschaving. Luchtspiegeling of werkelijkheid? John Vandaele zocht het uit in Beijing.
1
do 03/03
China is op vijf continenten betrokken bij de bouw van wegen, spoorwegen, elektriciteitscentrales, havens en metro’s. Daarmee wordt de aanblik en het functioneren van regio’s en continenten veranderd. De MO*redactie maakt een overzicht.
1
do 03/03
David Dennis (CC BY-SA 2.0)
Arabische landen nemen van oudsher een cruciale plek in op de tweeduizend jaar oude Zijderoute tussen China en het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied. De Chinese-Arabische relaties kwamen echter op een laag pitje te staan, onder meer door de opkomst van vroeg moderne maritieme Europese machten – zoals Portugal – en het onderwerpen van de Arabische landen aan het Ottomaanse Rijk.
1
do 03/03
Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)
Sinds twintig jaar is China in Afrika niet alleen op zoek naar brand- en grondstoffen voor de eigen economie. Afrika blijkt ook een uitstekende afzetmarkt voor afgewerkte producten en overtollige Chinese arbeiders. De Volksrepubliek heeft ook een groeiend aandeel in de aanleg van (spoor)wegen en hydro-elektrische dammen.
1
do 03/03
Asian Development Bank (CC BY-NC-ND 2.0)
Volgens de Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB) moet er in Azië tussen 2015 en 2020 elk jaar 750 miljard dollar geïnvesteerd worden in weg-, spoor-, haven- en pijpleidingsinfrastructuur om de economische groei te stimuleren. Als het over Azië en veel geld gaat, kijkt iedereen automatisch richting Peking.
1
do 03/03
Sue Kellerman (CC BY-NC-ND 2.0)
Latijns-Amerika wekt China’s interesse om zijn voorraad aan natuurlijke rijkdommen, meer bepaald soja en granen, ijzererts en olie uit Brazilië. Maar China importeert ook olie uit Venezuela en Ecuador. Maar Latijns-Amerika heeft één groot nadeel: de natuurlijke barrières van het Amazone- en Orinocobekken en de overweldigende Andes zorgen voor een gebrekkige wegeninfrastructuur.
1
do 03/03
Magharebia (CC BY 2.0)
De Chinese aanwezigheid in de Maghreblanden is de laatste twintig jaar steeds zichtbaarder. Noord-Afrikaanse landen zijn immers een grote afzetmarkt voor Chinese producten. Ook heeft China grote infrastructuurwerken uitgevoerd, vooral in Algerije.
1
wo 02/03
Reuters
China heeft jarenlang geld opgepot en dat vooral uitgeleend aan de VS. Nu gebruikt het zijn geld meer zelf om de wereld te veranderen. Het wordt een wereld waarin China centraler staat – zoals dat lijkt te passen bij een land dat het Rijk van het Midden heet.
1
wo 02/03
AK Rockefeller (CC BY-SA 2.0)
De Chinese investeringsgolf die wereldwijd voor economische en fysieke impact zorgt, is ook voelbaar in België. China is al de vijfde grootste investeerder in België. Wijnegem Shopping Center en Waasland Shopping Center zijn in Chinese handen, net als Volvo Cars. Als het van de Vlaamse regering afhangt, mag dat best nog een beetje meer zijn
1