‘Als vrouw in Nigeria maak je nooit promotie door seks met de baas te weigeren’

Florence Warmate besprak afgelopen zondag het boek We should all be feminist van Chimamanda Ngozi Adichi met haar boekenclub in Abuja. Ze deelden hun persoonlijke seksistische belevingen met elkaar en besloten alles op social media te plaatsen. Dit inspireerde tienduizenden Nigeriaanse vrouwen vanaf zondag 28 juni 2015 om ook hun ervaringen met hashtag #BeingFemaleInNigeria te tweeten.

  •  Emily Raw / Foter / CC BY-NC-SA Emily Raw / Foter / CC BY-NC-SA

‘We wilden deze discussie met meer vrouwen op een groter platform voeren’, legt Warmate uit aan de nationale Britse televisiezender BBC. De vrouwen tweetten hun ondervindingen en gebruikten dezelfde hashtag #BeingFemaleInNigeria. Ondertussen hebben meer dan 80.000 tweets en retweets het debat over  seksisme in het dagelijks leven van het West-Afrikaanse land geopend.

Tweederangsburgers

SIGI, Social Institutions and Gender Index onderzocht voor de OESO, de organisatie voor internationale economische samenwerking en ontwikkeling, de genderongelijkheid in Nigeria in 2014. Het onderzoek, Gender Equality in Nigeria, plaatst de positie van de Nigeriaanse vrouw in de maatschappij in perspectief. 

  • Er zijn nog steeds grote genderkloven op economisch, sociaal en politiek vlak vast te stellen door de gebruikte sharia-wetten in het noorden van Nigeria en de culturele tradities van de 250 etnische groepen in het land. Sinds 1999 is discriminatie op basis van sekse wettelijk verboden, toch komt dit bijna dagelijks voor want meisjes zijn van jongs af gelabeld als tweederangsburgers.
     
  • Vrouwen kunnen niet dezelfde percentage goederen erven van overleden vaders als mannen, en ze kunnen ook amper landbouwgronden kopen. Voor weduwen worden er weinig uitzonderingen gemaakt. In de noordelijke staten als Sokoto en Kano, die prominent islamitisch zijn, hebben vier procent van de vrouwen een stuk land op eigen naam. Dit in vergelijking met 52 procent van de mannen.
     
  • Verder is de man het hoofd van het gezin en heeft het volledige ouderlijk gezag in huis. Huiselijk geweld is sociaal geaccepteerd. Achttien procent van Nigeriaanse vrouwen zijn ooit slachtoffer geweest van fysiek of seksueel partnergeweld. In de stedelijke gebieden ligt dit percentage hoger: 30,2 procent in vergelijking met 26,3 procent op het platteland.
     
  • Daarnaast zijn er grote verschillen in de staten. Dertien procent van vrouwen die in het noordwesten van Nigeria wonen, krijgen te maken met huiselijk geweld. In het zuiden, in de staten Delta en Baylesha bijvoorbeeld, is dit 52 procent. 

Door het ingewikkelde Nigeriaanse rechtssysteem, waar de regionale wetten strikter worden nageleefd dan de nationale en verschillend zijn in de 36 staten, kunnen discriminerende wetten niet eenvoudig afgeschaft worden. Culturele gebruiken en stereotypes beperken de toename van gelijkheid in de Nigeriaanse samenleving.

  • De OESO stelt wel een significante vooruitgang vast in het basisonderwijs. Steeds meer meisjes mogen naar school van hun vaders. In de noordelijke staten gaan er twee keer meer jongens naar de basisschool dan meisjes.
     
  • Veel meisjes stoppen ook vroegtijdig met het onderwijs omwile van kinderarbeid, beperkte financiële middelen en het uithuwelijken op jonge leeftijd meldt Unicef. In  2008 werd vastgesteld dat 30 procent van  meisjes tussen de leeftijd van 20 en 24 jaar, geen enkel vorm van onderwijs hadden genoten. Bij hun mannelijke collega’s van dezelfde leeftijd is dit bijna veertien procent.
     
  • Sinds 2003 is er in Nigeria de wet van Kinderrechten van toepassing, die het uithuwelijken van meisjes onder de achttien jaar verbiedt. 24 staten hebben dit ondertekend, de overige 12 niet. Hierdoor is de overeenkomst niet in het hele land geldig.
     
  • In het noorden van Nigeria is een meisje huwbaar tussen twaalf en vijftien jaar, in het zuiden ligt de minimumleeftijd op achttien jaar. Maar in de werkelijkheid wordt één van de vijf Nigeriaanse meisjes uitgehuwelijkt voor ze vijftien jaar is. In het islamitische noorden is dit 48 procent.

Reacties

Nigeriaanse mannen kaarten nu ook seksisme in eigen land aan met hashtag #BeingMaleInNigeria waarbij ze duidelijk maken dat ze het niet altijd beter hebben. Het debat inspireerde ook vrouwen uit andere Afrikaanse landen als Ghana en Zimbabwe. Zij hebben de trend overgenomen en versturen tweets met hashtags als #BeingFemaleInGhana en #BeingFemaleInZimbabwe. Want ‘vrouw zijn is niet alleen oneerlijk in Nigeria’, zeggen ze op Twitter.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.