Nederlandse zuivelbedrijven nemen voortouw in duurzame soja

De Nederlandse zuivelindustrie en supermarktketens kochten in 2015 bijna uitsluitend verantwoord geteelde soja in. Andere sectoren en de Belgische zuivelsector doen het veel minder goed, blijkt uit de Europese Soja Scorecard van het Wereldnatuurfonds (WWF).

  • Roosewelt Pinheiro/Abr (CC by 3.0) Milieuverenigingen pleiten voor verantwoorde sojateelt, waarbij geen waardevolle natuur verloren gaat zoals in Brazilië, en de mensenrechten worden gerespecteerd. Roosewelt Pinheiro/Abr (CC by 3.0)

Soja, vaak afkomstig uit Zuid-Amerika, is een hoofdbestanddeel van veevoer dat bestemd is voor de productie van zuivel, eieren en vlees. Maar de sojateelt is een belangrijke motor voor ontbossing: alleen al in Zuid-Amerika is een gebied aan bos en savanne weggevaagd ter grootte van Duitsland. Milieuverenigingen pleiten daarom voor verantwoorde sojateelt, waarbij geen waardevolle natuur verloren en mensenrechten worden gerespecteerd.

Nederland

De Nederlandse zuivelsector heeft dat pleidooi ter harte genomen, blijkt uit onderzoek van het WWF. In aanloop naar een internationaal congres over duurzame soja in Brazilië deze week ging het WWF na hoe goed Europese bedrijven het doen in hun aankoopbeleid. De organisatie stelde de Europese Soja Scorecard op, die gisteren (maandag) verscheen.

Zuivelproducent FrieslandCampina, supermarktketens Albert Heijn, Jumbo en inkooporganisatie Superunie (eigenaar van supermarkten als Plus en Spar) behoren tot de koplopers op de lijst die 133 bedrijven rangschikt uit negen Europese landen. Nederland is na China de grootste soja-importeur en speelt daardoor een belangrijke rol bij de verduurzaming van de sojateelt.

Andere sectoren

In andere sectoren gaat het minder goed. ‘Het Wereldnatuurfonds is blij te zien dat er echte koplopers zijn, met name in de distributie en de zuivelsector, die de meeste van hun soja duurzaam aankopen’, zegt Sandra Mulder van het WWF. ‘Maar het is ook duidelijk dat heel wat bedrijven profiteren van de onwetendheid bij de consument en niets ondernemen. Van de 133 bedrijven die we aanschreven, beslisten er 69 – meer dan de helft – niet te antwoorden op onze oproep.’

Slechts vier van de veertien aangeschreven Belgische bedrijven hebben volgens het WWF gereageerd.

Ook Belgische bedrijven scoorden heel wat minder goed. Slechts vier van de veertien aangeschreven Belgische bedrijven hebben volgens het WWF gereageerd.

Ook tussen de sectoren onderling zijn er grote verschillen. Met name veevoer-, vlees-, en eierenproducenten staan onderaan de rangschikking of weigeren inzage te geven in hun sojagebruik, zegt het WWF.

‘Weinig consumenten weten dat je via vlees, eieren en zuivel ongemerkt zo’n 61 kilo soja per jaar binnenkrijgt’, zegt Mulder. De organisatie pleit voor een Europees actieplan, met duidelijke regels om de progressieve bedrijven te steunen en tegelijk de slechte leerlingen aan te moedigen tot actie.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.