Niet-aaibare diersoorten charmeren 1,4 miljoen mensen

Een digitale mediacampagne in India over de illegale handel in minder gekende en minder charismatische diersoorten zoals schubdieren, uilen en zeekomkommers bereikte 1,4 miljoen mensen op Facebook, Twitter en Google. ‘De steun van het grote publiek is erg belangrijk’.

  • Sandip kumar (cc by-sa 3.0) Pangolins of schubdieren worden in India bejaagd voor hun vlees en voor medicinale toepassingen Sandip kumar (cc by-sa 3.0)

De campagne “Behoud de Toekomst: Stop illegale handel in wilde dieren”, was een gezamenlijk initiatief van de Indiase afdelingen van Traffic, WWF en het Wildlife Crime Control Bureau (WCCB).

De campagne werd in februari in New Delhi afgetrapt en liep tot eind april.

Bedoeling was om de gekende diersoorten waarnaar veel vraag is op de illegale markt zoals tijgers en olifanten niet in de strijd te gooien maar deze keer te focussen op minder aaibare exemplaren zoals schubdieren, varanen, schildpadden, mangoesten, zeekomkommers en enkele andere ongewervelde diersoorten.

Deze dieren zijn vaak gevraagd om hun vlees of om medicinale doelen.

Vogels en zeekomkommers

De campagne toonde beelden, infographics, cijfers over stroperij en gegevens over de invloed van de illegale handel op het behoud van soorten. Tenslotte waren er ook aanbevelingen over hoe mensen zelf kunnen helpen, en een quiz waarbij prijzen te winnen waren.

‘Elk jaar vallen in India honderden schubdieren, hagedissen en schildpadden in de handen van stropers’, zegt Shekhar Niraj Kumar van Traffic India.

‘Naar schatting 700.000 vogels worden jaarlijks illegaal gevangen genomen, net als tonnen zeekomkommers. Toch wordt er zelden iets gemeld over de illegale uitbuiting van deze diersoorten. Dat brengt, samen met een gebrek aan informatie over de huidige populatiestatus van deze dieren, en de nieuwe trends in het illegaal verhandelen ervan, deze soorten ernstig in gevaar.’

Potentiële kopers bereiken

‘De campagne was een poging om de misdaad te bestrijden, ook als minder charismatische dieren de inzet zijn’, zegt Ravi Singh van WWF India.

SB Negi van WCCB India is tevreden over de resultaten en het bereik van de campagne die met name via de sociale media en via Google advertenties bekend geraakte.

‘We waren erg blij om samen te werken met WWF en Traffic als partners voor deze campagne‘, zegt Negi. ‘Het is belangrijk om acties te ondernemen om dit probleem aan te pakken, maar het is minstens zo belangrijk om de steun van het grote publiek te vergaren. Dergelijke bewustzijnsacties bereiken grote en diverse doelgroepen en de potentiële kopers voor producten afkomstig van wilde dieren. We zijn ervan overtuigd dat de vraag naar illegale producten zo afneemt en dat dit de smokkel en stroperij van wilde dieren zal aantasten.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.