‘Nike en Esprit falen bij uitbannen gifkleding’

Van negentien grote kledingmerken zijn er slechts drie die op koers liggen met het gifvrij maken van hun keten: Inditex (Zara), Benneton en H&M. Dat blijkt uit onderzoek dat milieuorganisatie Greenpeace vandaag (dinsdag) publiceert.

  • Sgmuelskvm (CC BY-SA 3.0) Zestien van de negentien onderzochte merken kampen met transparantieproblemen of doen volgens de milieuorganisatie te weinig om het gebruik van giftige chemicaliën uit te bannen voor 2020. Sgmuelskvm (CC BY-SA 3.0)

Merken die het slecht doen, zijn Esprit, Nike, Victoria’s Secret en LiNing, stelt Greenpeace. ‘We zijn blij dat H&M, Zara en Benneton de leiding nemen en een nieuwe standaard introduceren als het gaat om gifvrije kleding’, zegt Kirsten Brodde, hoofd van de Detox My Fashion-campagne van Greenpeace Duitsland. ‘Deze bedrijven bewijzen dat het schoner maken van de kledingindustrie mogelijk is, zowel voor grote als middelgrote bedrijven.’

Zestien van de negentien onderzochte merken kampen met transparantieproblemen

Zestien van de negentien onderzochte merken in het onderzoek van Greenpeace kampen met transparantieproblemen of doen volgens de milieuorganisatie te weinig om het gebruik van giftige chemicaliën uit te bannen voor 2020. Greenpeace beoordeelde de bedrijven op het elimineren van schadelijke chemische stoffen uit de kleding en de productieprocessen, het vrijgeven van informatie over vervuiling en het openbaar maken van een lijst van toeleveranciers.

China

Terwijl Victoria’s Secret, Esprit, Nike en LiNing het laagst scoren, vallen twaalf merken in de middenmoot. Adidas, Burberry, Levi’s, Primark en Puma werken wel aan het uitbannen van gevaarlijke chemische stoffen, maar gaan daarbij uit van een lijst waarop belangrijke stoffen zoals geperfluoreerde verbindingen en oplosmiddelen zoals dimethylformamide (DMF) ontbreken.

Watervervuiling tegengaan wordt steeds urgenter, met name in landen die veel textiel produceren, zoals China.

Bedrijven als C&A, Fast Retailing, G-Star, Mango en Miroglio scoren hoger in de middencategorie, vanwege beter management van chemicaliën of grotere transparantie. ‘Een belangrijke stap vooruit dit jaar is dat betrokken bedrijven echt inzage geven in hun toeleveringsketen’, zegt Brodde.

Greenpeace wil met de campagne toe naar het volledig elimineren van het gebruik van schadelijke chemicaliën in 2020. Deze chemicaliën worden tijdens de productie van kleding geloosd in het milieu en komen bijvoorbeeld terecht in het drinkwater in China.

Watervervuiling tegengaan wordt steeds urgenter, met name in landen die veel textiel produceren, zoals China. Meer dan 80 procent van het grondwater is daar niet veilig om te drinken. Vier vijfde van het drinkwater uit bronnen in China is niet veilig als gevolg van vervuiling, blijkt uit een analyse die dit jaar werd gepubliceerd door het Chinese ministerie van Water.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.