Parijs deelt nu ook elektrische scooters

Vanaf de zomer kunnen Parijzenaars naast fietsen en auto’s ook elektrische scooters delen. De stad hoopt zo de luchtvervuiling aan te pakken.

  • © Cityscoot ‘Door mensen aan te zetten de conventionele scooter links te laten liggen, draagt deze dienst ook bij aan de strijd tegen de luchtvervuiling.’ © Cityscoot

Parijs heeft al heel wat ervaring met deelsystemen na de succesvolle introductie van Velib’ voor fietsen en de autovariant Autolib’. Nu komen er vanaf deze zomer ook duizend deelscooters in de Franse hoofdstad. Iedereen die ouder is dan twintig jaar en een rijbewijs voor brommers bezit, kan tussen 7 uur ‘s morgens en 1 uur ‘s nachts door de hoofdstad snorren.

Succes

Cityscoot, het bedrijf achter de scooters, doet al sinds juni vorig jaar tests met vijftig scooters. De resultaten daarvan zijn “erg positief”, zegt het Parijse stadsbestuur. ‘Verschillende maanden lang hebben 50 scoorters rondgereden in een gebied van 20 vierkante kilometer. Die test is geslaagd: in de laatste drie maanden alleen al hebben 1200 testpersonen bijna 4500 trajecten afgelegd, en elke scooter werd meer dan drie keer per dag gebruikt.’

65 procent geeft aan de dienst op dagelijkse basis te willen gebruiken

Ook de reacties van de testers zijn positief: 65 procent geeft aan de dienst op dagelijkse basis te willen gebruiken, en zelfs 70 procent wil het systeem aanraden aan kennissen. De belangrijkste redenen zijn de milieuvriendelijkheid en de snelheid. Van de testpersonen die zelf een conventionele, vervuilende scooter bezitten, geeft 21 procent aan te willen overstappen op Cityscoot.

Smartphone

In tegenstelling tot de bekende Autolib’ en Vélib’-systemen, zal Cityscoot geen vaste parkeerplaatsen krijgen, meldt nieuwssite The Local. De scooters krijgen ook geen sleutel of magneetkaart, maar worden gehuurd via een app op de smartphone.

Voor 3 euro laveer je een kwartier door het Parijse verkeer, inclusief verzekering. De app houd je op de hoogte van je locatie en de status van de batterij. De scooters hebben een autonomie van 105 kilometer of vijf uur rijden tussen laadbeurten. Je kunt ze achterlaten in een van de twintigduizend parkeerplaatsen voor tweewielers.

Het bedrijf krijgt volop steun van het Franse stadsbestuur. ‘Het is een mooi initiatief dat getuigt van de inventiviteit van de Parijse ondernemers’, zegt adjunct-burgemeester Christophe Najdov. ‘Door mensen aan te zetten de conventionele scooter links te laten liggen, draagt deze dienst ook bij aan de strijd tegen de luchtvervuiling.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.