Fairtrade cosmetica: schoon vanbuiten én vanbinnen

Tegenwoordig vinden we niet enkel bananen, koffie en cacao terug op de fairtrade markt. Ook in de cosmeticasector zoekt het Fairtrade-label zijn weg.  Naast het merk The Body Shop, dat bekend staat om zijn eerlijke producten, zijn er nog tal van andere, minder bekende organisaties die voor hun cosmeticalijn gebruik maken van fairtrade producten. De  fairtrade non-foodsector blijft voor velen echter onbekend terrein en daar lijkt niet veel  verandering in te komen.

  • Bioversity International/Flickr (CC by-nc-nd 2.0) Vrouwen pellen Kariténoten, waarvan karitéboter gemaakt wordt, dat vervolgens terechtkomt in cosmeticaproducten Bioversity International/Flickr (CC by-nc-nd 2.0)

Het concept van eerlijke cosmetica is in België nog geen echt succes. Er zijn wel verschillende merken en organisaties die fairtrade schoonheids- en verzorgingsproducten aanbieden. The Body Shop, Natyr, Lush en L’Occitane en Provence zijn de bekendste merknamen, maar de vraag naar deze producten blijft zeer klein.

Het probleem bij fairtrade cosmetica is dat je ze niet in elke winkel vindt.

‘Daar zijn verschillende redenen voor’, zegt Evi Coremans van de Belgische Technische Coöperatie  BTC. ‘In het algemeen staat de fairtrade non-food industrie nog onder aan de ladder. Als je fairtrade producten wilt promoten, dan doe je dat best met producten die al zeer wijd verspreid zijn en die je in de meeste winkels kan kopen, zoals bananen en koffie. Het probleem bij fairtrade cosmetica is dat je ze niet in elke winkel vindt. Mensen moeten echt op zoek gaan naar fairtrade merken in bepaalde winkels of op specifieke websites en zelfs dan nog vind je ze niet altijd.’

In het algemeen hangt er aan fairtrade producten ook een duurder prijskaartje, en bij onbekende fairtrade cosmeticamerken is dat verschil met de conventionele merken nog iets groter dan bij producten waar veel vraag naar is. Uit een studie over non-food fairtrade producten blijkt dat zelfs enkel nog maar de perceptie die mensen hebben over een mogelijk hogere prijs, er al voor zorgt dat ze kiezen voor de gangbare merken.

De fairtrade markt in het algemeen groeit beetje bij beetje, maar de cosmeticasector heeft nog wat in te halen.

Voor en door vrouwen

De cosmeticasector is een uitgesproken vrouwensector. Aan de consumentenzijde zijn het meestal de vrouwen die voor de gevulde rayons met schoonheids- en verzorgingsproducten staan, maar ook aan de producentenzijde zijn het de vrouwen die de leiding nemen.

Naast de gekende fairtrade voedingsindustrie, maken ook bepaalde merken en organisaties in de cosmeticasector gebruik van eerlijke producten. Ze zorgen ervoor dat onder andere de arganolie en karitéboter, die bijna standaard in onze verzorgingsproducten zitten, op een eerlijke manier geproduceerd worden.

De vrouwen en hun families krijgen dan een minimumloon en een fairtrade premie, waardoor hun levensomstandigheden kunnen verbeteren, hun kinderen naar goed onderhouden scholen kunnen en ze de mogelijkheid krijgen te investeren in gezondheidzorg en projecten voor de gemeenschap.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.