Uitbreiding Panamakanaal is voor 90 procent klaar

De uitbreiding van het Panamakanaal nadert zijn voltooiing. Sinds begin juli loopt het nieuwe kanaaldeel vol. Maar niet iedereen is enthousiast.

Moises Pinto

Het nieuwe sluizencomplex in Cocolí aan de Pacifische kant van het Panamakanaal

Duizenden Panamezen zijn de laatste weken door het nieuwe sluizencomplex van Cocolí gewandeld. Maar sinds vorige week kan dat niet meer. De kranen zijn opengedraaid, de onderwaterzetting van het nieuwe deel is begonnen.

De werken, die in 2007 gestart zijn, zijn voor 90 procent klaar. Vanaf begin volgend jaar kunnen er schepen door.

100 meter langer

Dankzij dit derde sluizencomplex, dat zich aan de kant van de Grote Oceaan bevindt, zullen straks schepen tot 400 meter lengte kunnen passeren, ruim 100 meter meer dan de maximumlengte van de twaalfduizend schepen die vandaag door het kanaal varen.

Daardoor zullen de schepen drie keer zoveel containers kunnen vervoeren. Panama wil dat 15 procent van de internationale maritieme handel door zijn 79 kilometer lange kanaal tussen Atlantische en Stille Oceaan verloopt.

‘De investering bedroeg ruim 5 miljard dollar. Het land zal dat er snel uithalen’, zegt Luis Ferreira, woordvoerder van het de Autoriteit van het Panamakanaal (ACP). ‘Van 2000 tot 2014 leverde het Panamakanaal 9 miljard dollar op. Met de nieuwe sluizen zal die bijdrage naar verwachting 3 miljard dollar per jaar zijn.’

Niet voor de bevolking

Maar niet iedereen is enthousiast. Volgens socioloog Marco Gandásegui van de Universiteit van Panama komen de inkomsten van het kanaal vandaag al niet ten goede aan de bijna 4 miljoen Panamezen. Met de uitbreiding zal dat ook zo zijn. ‘De bezorgdheid is groot dat de uitbreiding van het kanaal alleen de mondiale koopvaardijvloot ten goede komt en niet de bevolking.’

‘De regering heeft geen nationaal ontwikkelingsplan. Sommige dorpen hebben zelfs nog geen drinkbaar water.’ Zestig procent van de Panamezen werkt in de informele economie. ‘Met de enorme rijkdom die het kanaal genereert, zou men onze sociale structuur kunnen veranderen.’

De Unie van Loodsen van het Panamakanaal klaagt ook aan dat de kostprijs veel hoger is uitgevallen dan geraamd.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.