Uitstoot transportsector daalt niet voor 2050

De uitstoot van de transportsector zal voor 2050 niet of nauwelijks dalen. In het meest optimistische scenario zit de uitstoot in 2050 op het niveau van 2015. Dat staat in een nieuw rapport van het International Transport Forum (ITF).

  • joiseyshowaa (CC BY-SA 2.0) Als gevolg van groeiende handel tussen opkomende economieën, verwacht de OESO dat het vrachtverkeer op routes in Azië met 250 procent zal groeien tot 2050. joiseyshowaa (CC BY-SA 2.0)

Huidige en verwachte klimaatmaatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen zijn niet voldoende om een reductie op lange termijn te bereiken. De transportsector groeit daarvoor te snel.

Het ITF, dat gelieerd is aan de OESO, denkt dat in het slechtste scenario een verdubbeling van de vraag naar transport zal leiden tot een toename van de emissie in de sector met 60 procent tussen 2015 en 2050.

Snellere innovatie

‘We moeten zowel innovatie versnellen als radicale beleidskeuzes maken om de sector schoner te maken’, zegt José Viegas, secretaris-generaal van het ITF. ‘Met technologie kunnen we ongeveer 70 procent van de mogelijke CO2-reductie voor 2050 bereiken, de rest zal door een gedragsverandering moeten komen. Op dat gebied is nog veel te winnen. We moeten denken aan gedeelde mobiliteit, veranderingen in de toeleveringsketens en ook nieuwe manieren van vervoer.’

Dat wereldwijde handelspatronen in de loop der tijd veranderen, maakt het moeilijker de uitstoot terug te dringen. Als transport zich verplaatst naar regio’s met weinig spoorwegen of waterwegen, zal de uitstoot van broeikasgassen door wegverkeer bijna verdubbelen.

Als gevolg van groeiende handel tussen opkomende economieën, verwacht de OESO dat het vrachtverkeer op routes in Azië met 250 procent zal groeien tot 2050. Maatregelen zoals het delen van vrachtwagens, het optimaliseren van routes en het verruimen van bevoorradingstijden om de transportcapaciteit optimaal te benutten, kunnen helpen om de emissie in te perken.

Auto’s in steden

Stedelijke mobiliteit is een ander probleem. Het aantal auto’s in steden kan verdubbelen tegen 2050, doordat in opkomende economieën de vraag groeit. Volgens het ITF kunnen steden het aantal auto’s op het niveau van 2015 houden door nu actie te ondernemen. Te denken valt aan belastingen om verkeersbewegingen van mensen te sturen en investeringen in openbaar vervoer.

‘Met de juiste beleidsmix kunnen zelfs snelgroeiende steden het huidige niveau van mobiliteit blijven bieden aan burgers, maar dan op een meer duurzame manier’, zegt Jari Kauppila, hoofd Statistiek bij het ITF.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.