Walmart overdrijft groene ambities
Walmart, de grootste supermarktketen ter wereld, zet graag zijn groene initiatieven in de verf, maar daar komt in de praktijk weinig van terecht. Uit een nieuw rapport van de Amerikaanse organisatie Insitute for Local Self-Reliance (ILSR) blijkt dat de supermarktketen een van de grootste afnemers van “vuile” stroom uit steenkool is in de Verenigde Staten.
Het ILSR berekende voor alle distributiecentra en winkels van Walmart in de VS hoeveel stroom ze uit steenkool halen, en welke uitstoot van broeikasgassen daarmee gepaard gaat. Het oordeel is hard: ondanks het groene imago dat Walmart zichzelf aanmeet, blijkt de keten enorme hoeveelheden energie te gebruiken – bijna zes keer zoveel als de hele Amerikaanse auto-industrie.
Bovendien is die stroom is helemaal niet groen: 40 procent is afkomstig van steenkool, meer dan het nationale gemiddelde in de VS. Die “vuile” stroom voor Walmart is goed voor 4,2 miljoen ton steenkool per jaar. Uit het rapport blijkt dat Walmart consequent kiest voor de goedkoopste stroom. Als er al voor groene stroom gekozen wordt, is dat op plaatsen waar die ook het goedkoopst is, zoals in Californië.
Geen vooruitgang
Veel andere grote ketens laten Walmart snel achter zich.
‘Walmart heeft opvallend weinig vooruitgang geboekt in de verschuiving naar hernieuwbare energie, terwijl andere nationale ketens en kleine bedrijven al een aanzienlijk deel van hun stroom uit schone energie halen’, zegt Stacy Mitchell, onderzoeker bij het ILSR en medeauteur van het rapport. ‘Ondanks de publieke doelstellingen rond duurzaamheid negen jaar geleden, blijft Walmart kiezen voor elektriciteit uit steenkool in plaats van zonne- of windenergie.’
ILSR wijst erop dat veel andere grote ketens Walmart snel achter zich laten. Ikea bijvoorbeeld heeft zonnepanelen op 90 procent van de Amerikaanse winkels, ook in staten waar veel steenkool wordt geproduceerd. Dat staat in sterk contrast met de schone iniatieven van Walmart, die goed zijn voor amper 3 procent van het elektriciteitsverbruik.
Greenwashing
Het rapport is een belangrijk nieuw element in de groeiende kritiek op Walmart. Eerder dit jaar hadden onder meer Greenpeace, Rainforest Action Network en Energy Action Coalition de keten al opgeroepen om echte stappen te zetten om de groene beloftes eindelijk in te lossen. In april kreeg Walmart de bedenkelijke prijs “Ergste Greenwasher van het Jaar”.
‘In plaats van de klimaatbeloftes in te lossen die het al jaren doet, blijft Walmart de gezondheid en welvaart van onze gezinnen en onze planeet op het spel zetten’, zegt Michael Brune van de Sierra Club in een reactie op het rapport. ‘Het bedrijf kan zich houden aan zijn beloften door die afhankelijkheid van vuile steenkool te stoppen.’
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2793 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Analyse
-
Column
-
Analyse
-
Wereldblog
-
Analyse
-
Opinie