Zonnevliegtuig Solar Impulse krijgt commercieel neefje

Verschillende sleutelfiguren achter het zonnevliegtuig Solar Impulse werken aan een commerciële opvolger. Ze hebben daarvoor het bedrijf H55 opgericht en hebben al een eerste toestel klaar.

© h55.ch

 

De Solar Impulse 2 verraste vriend en vijand door als eerste vliegtuig ter wereld een reis rond de wereld te maken, puur op zonne-energie. André Borschberg, een van de twee piloten en mede-oprichter van Solar Impulse, start nu een nieuw bedrijf om de technologische erfenis commercieel te ontwikkelen. Borschberg neemt een aantal sleutelfiguren met zich mee, onder wie hoofd Elektronica Sebastien Demont en communicatiedirecteur Gregory Blatt.

Elektrisch vliegen is veelbelovend omdat het efficiënter en lichter kan. Mede dankzij de snel evoluerende software wordt er ook meer mogelijk, zoals verticaal opstijgen en landen. Op termijn kunnen elektrische vliegtuigen daardoor aanzienlijk goedkoper worden dan traditionele toestellen. En dat alles met minder geluid en een veel kleinere ecologische voetafdruk. Maar er zijn ook nog grote uitdagingen, met name wat de opslag van stroom betreft.

‘Toen ik vijftien jaar geleden met Solar Impulse begon, was elektrische aandrijving nog iets exotisch. Vandaag is het een belangrijke ontwikkelingspiste geworden voor elk groot luchtvaartbedrijf.’

‘Elektrisch luchtverkeer zal zonder twijfel de luchtvaart veranderen’, zegt Borschberg. ‘Toen ik vijftien jaar geleden met Solar Impulse begon, was elektrische aandrijving nog iets exotisch. Vandaag is het een belangrijke ontwikkelingspiste geworden voor elk groot luchtvaartbedrijf en trekt het volop startups en nieuwe spelers aan. De science fiction van vandaag is de realiteit van morgen.’

H55 wil zich op de hele aandrijfketen richten, inclusief de batterij, stroombeheer en de interface voor de piloot. Het heeft daarvoor al een demonstratietoestel ontwikkeld, de aEro1, dat het momenteel al meer dan een uur volhoudt in de lucht. Het toestel heeft inmiddels meer dan vijftig vlieguren op de teller en wordt gebruikt om de technologie verder te ontwikkelen.

Terwijl Borschberg met H55 de technologische erfenis van Solar Impulse verder ontwikkelt, zit ook zijn collega-piloot Bertrand Piccard niet stil. Piccard startte eind vorig jaar de World Alliance for Efficient Solutions, een platform om de belangrijkste spelers op het vlak van schone energie samen te brengen en hun innovatie om te smeden tot winstgevende en praktische oplossingen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.