Pak de pinksterpastoors aan

Een van Chika Unigwe’s routines sinds haar verhuis naar de VS is online de Belgische kranten lezen. Zo krijgt ze haar nieuws van thuis. Vorige week las ze iets in De Standaard over hoe ‘meer sektes gebruik maken van dubieuze geneeskundige praktijken om leden te werven en te onderdrukken.’ Vreemd dat zoiets kan in een land waar het medisch beroep zo wordt beschermd, vindt ze.

  • Brecht Goris Chika Unigwe. Brecht Goris

Ik las ook dat het adviescentrum over sektes (IACSSO) waarschuwt voor de gevaarlijke gevolgen en nu een werkgroep wil oprichten om verder onderzoek te verrichten. Er zal ook een brochure verspreid worden voor het grote publiek. Eric Brasseur, directeur van het IACSSO vertelt in de krant over een predikant in de Pinkstergemeenschap die zegt dat een ziekte een straf van God is. Door veel te bidden en in ruil voor een fikse geldsom kan de zieke wel genezen worden.

Er zijn redenen genoeg om ongerust te worden. De pinkstergemeenschap in België groeit explosief. In Turnhout alleen al steeg het aantal Afrikaanse pinksterkerken in de voorbije 15 jaar bij mijn weten van nul tot minstens vijf, waarvan sommige gewoon in de woonkamers van mensen worden georganiseerd.

“Levende” kerken

Ze verkopen allemaal wonderen en een geloof dat meer tastbaar is dan de “Belgische kerken”. Ze zijn ook een soort thuis geworden voor de vele Afrikaanse migranten die op zoek zijn naar een “levende” kerk en naar een gemeenschap waarin ze zich aanvaard voelen.

In de VS, Latijns-Amerika, Nigeria en in andere landen van Afrika is hun groei al langer bezig. De predikanten vragen op een meer genuanceerde manier om geld dan Brasseur suggereerde. Je wordt niet genezen in ruil voor geld maar het geld dat je geeft is een symbool van je geloof. Hoe roekelozer je geeft, hoe geloviger je bent. En jouw geloof geneest je. En uiteraard, als je gelooft dat je genezen bent geraakt dankzij het bidden van de pastoor ben je bereid om nog veel meer geld af te staan. Want wat is geld in vergelijking met jouw gezondheid?

De preken gaan ook vaak over voorspoed. Hoe meer je geeft, hoe meer je terug krijgt van De Heer: gezondheid, geld, auto’s. In een kerk in Lagos, Nigeria had de pastoor aan zijn leden gevraagd om auto’s te zaaien. Als je een mooiere auto wilt, moet je afstand doen van je oude auto in het geloof dat De Heer je zou zegenen.

Er is al veel literatuur over gepleegd. Tope Folarin, die de Caine Prize for African Writing 2013 won, bracht met Miracle een mooi verhaal over een Afrikaanse pinksterkerk ergens in de VS. Zijn verhaal over een jongeman op zoek naar genezing van zijn blindheid is doorspekt met veel humor.

Maar de gevaren van sommige van de kerken zijn niet om mee te lachen. Jaren geleden was een oudere vriendin van mijn moeder, een weduwe, ziek geworden. Ze had haar menopauze al bereikt. Haar buik begon te op te zwellen. Ze ging naar een van de kerken, waar de pastoor haar bezweerde dat ze zwanger was van een profeet. Ze geloofde dat ze uitgekozen was om een hedendaagse profeet te baren. Om een lang verhaal kort te maken, ze is gestorven aan een onbehandelde kanker. Volgens de pastoor echter was haar geloof niet groot genoeg om het wonder van een “spirituele” zwangerschap te aanvaarden.

Enkele dagen gelezen las ik op Facebook over een jonge, hoogopgeleide dame die dankzij de gebeden van haar pastoor genas van een genetische ziekte. Als je gelooft, moet je geen medicijnen nemen natuurlijk, dus is ze nu ook gestopt met haar pillen in te nemen.

Bewijs van de duivel

IACSSO doet er goed aan om een brochure te publiceren, maar hoe nuttig is dat? Ik kan je verzekeren dat de brochures zullen gebruikt worden in de kerken als bewijs van de duivel die de gelovigen wil onderdrukken en mensen wil stoppen op de weg naar de hemel die door de kerken loopt.

‘Kijk,’ zullen ze zeggen, ‘ze noemen ons sekten! Zalig zij die verdrukt worden om hun geloof.’ Zolang er mensen verlangen naar een beter leven, naar een plaats om zich thuis te voelen en hopen op wonderen, zullen die kerken interessant blijven. Zou het niet effectiever zijn niet de gelovigen uit die kerken, maar hun pastoors aan te spreken?

Vorig jaar was er een zaak in Londen, waarbij de pastoor van zo’n sekte voor de rechter gesleept werd. Het verdict was dat de man, telkens wanneer hij iemand genas, er bij moest toevoegen dat de persoon toch maar best eens bij een dokter langs kon gaan.

Er bestaat in België toch voldoende bescherming van het medisch beroep om een pastoor die mensen beweert te genezen daarvoor verantwoordelijk te houden. Het zou die pastoors in ieder geval aanzetten om wat voorzichtiger om te springen met hun gelovigen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.