Spectaculaire groei in medialand

Steeds meer mensen lezen degelijke analyses van mondiale tendensen. Dat blijkt uit de lees- en bereikcijfers van MO*. Het aantal lezers van MO.be groeide op een half jaar tijd  met 43 procent.

Wij zijn koele minnaars van groei. Er is al van zo veel te veel, waardoor er van steeds meer te weinig is. Te veel verpakking, te veel nutteloze consumptie, te veel CO2. Te weinig tijd voor menselijkheid, te weinig herverdeling, te weinig water. Zelfs de groei van de informatiestroom dreigt volgens heel wat onderzoekers te leiden tot een vermindering van inzicht en betrokkenheid.

CC peaceful-jp-scenery (CC BY-NC-ND 2.0)

Het bewijst dat er een groeiende vraag is naar mondiaal nieuws en berichtgeving over de grote tendensen die de wereld vormgeven.

Maar toen we vorige week de huidige bereikcijfers van MO* naast de cijfers van 2014 legden, werden we plots wel enthousiast van de groei. De nieuwssite MO.be bereikt vandaag 43 procent meer mensen dan vorig jaar en het aantal gelezen pagina’s stijgt met 30 procent. Het aantal abonnees op de nieuwsbrief die we op maandag en vrijdag uitsturen, is met bijna 6 procent gegroeid en de dagelijkse nieuwsbrief die we eind vorig jaar lanceerden, bereikt vandaag driedubbel zoveel mensen als een half jaar geleden. Ook op sociale media groeit onze aanwezigheid snel. Het aantal mensen die MO* volgen op Facebook is met 28 procent gestegen en op Twitter volgt 21 procent meer mensen onze berichten.

Dat is allemaal goed nieuws, want we schrijven onze artikels natuurlijk in de hoop dat ze door zo veel mogelijk mensen gelezen, gedeeld en besproken worden. Dat is heel goed nieuws, want het bewijst dat er een groeiende vraag is naar mondiaal nieuws en berichtgeving over de grote tendensen die de wereld vormgeven.

Dat is uitstekend nieuws, want iets meer dan een jaar geleden herprofileerden we MO.be van een site waar nieuws uit de hele wereld te vinden was naar een site die op de eerste plaats werk maakt van achtergrond bij en analyse van de mondiale tendensen. Tegen de wetten van het gezond verstand in, want die eisen korte stukjes, lokale nieuwtjes, Bekende Vlamingen.

De vernieuwde website MO.be brengt  wekelijkse dossiers die vaak op originele onderzoeksjournalistiek gebaseerd zijn. We maken plaats voor de perspectieven van mensen die in de media zelden of nooit aan bod komen. We stellen vragen die verontrusten, belichten problemen die elders onzichtbaar blijven en hebben aandacht voor de antwoorden die mensen zelf geven. We kijken verder dan de waan van de dag, maar bieden tegelijk context en inzicht bij de grote internationale actualiteiten.

We kijken verder dan de waan van de dag

En voor al dat moois is er dus een een groeiend publiek. Correctie, zeggen de cijferaars op de redactie: een spectaculair groeiend publiek. Welk ander medium kan uitpakken met een lezersgroei van 43 procent?

Wij blijven echter bescheiden. MO* is in vergelijking met de twee krantengroepen die Vlaanderen  nog telt een kleine speler en is ook op internet niet een van de grootste spelers, maar zowel in bereik als in impact groeien we snel.

Wij willen niet boven ons gewicht spelen, maar stellen wel vast dat steeds meer mensen ons op waarde schatten. Dat is het soort groei waar zelfs onverzettelijke ecologisten niet tegen kunnen zijn, waar hardcore marktdenkers van horen te dromen en waar het brede centrum alleen maar beter van wordt.

  • Aantal unieke bezoekers/maand: van gemiddeld 77.000 in 2014 naar gemiddeld 110.000 dit jaar (+ 42,9%)
  • Aantal pageviews/maand: van gemiddeld 190.000 pageviews in 2014 naar gemiddeld 248.000 pageviews dit jaar (+ 30,5%)
  • Aantal abonnees eMO*: van 17.500 abonnees in 2014 naar 18.500 abonnees dit jaar (+5,7%)
  • Aantal abonnees MO*Daily: van 1000 abonnees in 2014 naar bijna 3000 abonnees dit jaar (+200%)
  • Aantal FB-fans: van 13.300 fans in 2014 naar bijna 17.000 fans dit jaar (+27,8%)
  • Aantal Twittervolgers: van 6.600 volgers in 2014 naar bijna 8000 volgers dit jaar (21.2%)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.