Het Kunstpleinplan, de Ramblas van Geraardsbergen

Met “Het Kunstpleinplan- de Ramblas van Geraardsbergen” wil de Fietscampagne Cycling the City aangeven hoe de straat er kan uitzien, met minder auto’s, in de binnenstad van Geraardsbergen.

  • © Studio Schrever Kunstpleinplan_makettefoto 1 © Studio Schrever
  • © Studio Schrever Kunstpleinplan_makettefoto 2 © Studio Schrever
  • © Studio Schrever Kunstpleinplan_makettefoto 3 © Studio Schrever
  • Huidig straatbeeld Huidig straatbeeld Huidig straatbeeld
  • Huidig straatbeeld Huidig straatbeeld Huidig straatbeeld

Wim Schrever

Zeronaut
fotograaf - reclamemaker - activist
16 juni 2017

Nagenoeg alle steden in de wereld kampen met hetzelfde probleem: er zijn te veel auto’s en er is te weinig open ruimte. Mobiliteitsexperts stellen het al langer: het is tijd voor een mobiliteitsbeleid dat gericht is op een mensgerichte stad ipv een auto-gerichte stad.

Dat is ook zo voor kleinere steden in ons land. In proportie hebben ze te maken met dezelfde oververzadiging van auto’s in de straten.

Aanzet

Ook het stadscentrum van de Zuid-Oost-Vlaamse stad Geraardsbergen heeft dagelijks een overload aan auto’s te verwerken. Het grote merendeel van die wagens heeft bovendien geen bestemming in het centrum, maar maken toch een traject dwars door de stad. Dat zorgt voor meer vervuiling, lawaai, plaatsgebrek, gevaar, overlast voor stadsbewoners en -bezoekers.

Daar wil Het Kunstpleinplan iets aan doen: door een knip te maken in de hoofdstraat kan het de continue stroom auto’s doorknippen en het hart van de stad weer leefbaar en aangenaam maken. De auto’s kunnen makkelijk omgeleid worden om dezelfde bestemming te bereiken. Dat zou resulteren in een grotere mobiliteit voor alle weggebruikers.

Kinderen en kunsten

Het Kunstpleinplan wil een aanzet zijn tot een leefbare straat in het stadscentrum, een straat waar de ontmoeting centraal staat, een rustpunt in de stad waar kinderen onbezorgd kunnen gebruik maken van de weg. Inzetten op een mensvriendelijke mobiliteit is het doel. En daar zullen ook de leerlingen van de grootste kunstacademie van Vlaanderen, Kunstacademie Geraardsbergen, wel bij varen: op het autovrij plein zullen ze vrij en zonder gevaar kunnen bewegen. Het Kunstpleinplan voorziet bovendien in een straatpodium waar ze hun kunsten kunnen voorstellen. Kinderdromen zijn immers ons aller toekomst en daar werkt dit burgerinitiatief graag aan mee.

Huidig straatbeeld

Huidig straatbeeld

© Studio Schrever

Kunstpleinplan_makettefoto 3

LaMA-plan

Eigenlijk is Het Kunstpleinplan een herneming van het LaMA-project dat Fietscampagne ‘Cycling the City’ vorig jaar organiseerde in Geraardsbergen, in een initiatief van Netwerk Duurzame Mobiliteit. LaMA staat voor ‘Laboratorium Mobiele Alternatieven’. Door opeenvolgende vergaderingen met alle belangengroepen wil het Labo mobilteit in de Vlaamse steden verbeteren.

De creatie van een eerste autovrije straat in Geraardsbergen was het resultaat van de opeenvolgende workshops waar vrijwillige burgers aan deelnamen. Het was de bedoeling om dat i.s.m. het lokale beleid als een testfase uit te rollen in het stadscentrum van de Oudenbergstad. Om allerlei redenen is dat toen niet kunnen (willen..) gebeuren.

Het Kunstpleinplan wil we dat initiatief nieuw leven inblazen. In een eerste fase wordt het voorgesteld aan bewoners en bezoekers van de stad, om het nadien opnieuw aan te bieden aan het lokale beleid. Het kan dan verder uitgewerkt worden in een coöperatieve denk- en doetank, die van de burgers uitgaat. Real bottom-up. Naar de oorspronkelijke bedoeling van het LaMA-project.

Fietsstraat

Als uitbreiding van Het Kunstpleinplan zou de rest van de hoofdstraat kunnen ingericht worden als een fietsstraat. Dat zou ervoor zorgen dat de fietsers er het tempo aangeven en in die zone 30 de maximumsnelheid logischerwijze wordt gerespecteerd.

Dat laatste is ook een pleidooi van o.m. mobilteitsexpert Kris Peeters, nl. om van alle zones 30 effectieve fietsstraten te maken. Op manier zou de maximumsnelheid van 30 er vanzelf gehandhaafd worden.

En aangezien het hele stadscentrum van Geraardsbergen al zone 30 is, ligt die oplossing ook hier voor het grijpen.

Meer info: Fietscampagne “Cycling the City” (Facebook)

Laat een reactie achter

Javascript is vereist om dit formulier te gebruiken.

LEES OOK

Martin Abegglen (CC BY-SA 2.0)
De meeste scholieren hebben vorige week hun rapport ontvangen. Een paar leerlingen krijgen deze zomer nog wat extra werk. Ook in de klimaatklas zit een slechte leerling: verkeer.
© Brecht Goris
Over-assertieve fietsers en zelfs bomen met de vinger wijzen in een systeem waarin de auto alles overheerst en vervoersmaatschappijen ondermaats gerund worden, is maar wat lullig, meent MO*-co
© MO* Magazine / Helena Coen
Fietsen is populairder aan het worden in Brussel. ‘Het aantal fietsers is het afgelopen jaar met vijftig procent gestegen’, zegt Staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V).
© Willem De Maeseneer
In het najaar van 2016 staken Belgische en Palestijnse studenten de koppen bij elkaar om de publieke ruimte van Nablus en Ramallah leefbaarder te maken.

Meest recent van Wim Schrever

© wim schrever
Auto(s)luw Vlaanderen
Autoluw is de term die je in Vlaanderen om de oren geslagen krijgt, wanneer je het over autovrij wil hebben. Want -zo heet dat dan- het mag allemaal niet te rap gaan.
© wim schrever
Coöperatie bezet fabriek in Thessaloniki
Met Climaxi op expeditie in Griekenland, bezochten we verschillende coöperatieven, die uit de greep van de financiële crisis pogen te blijven.
© wim schrever
Durf de auto laten staan
Ook op een zaterdag met goed weer blijven onze wegen gevuld met auto’s die heen en weer hossen. Terwijl het dan weekend heet en de meeste mensen niet hoeven te gaan werken.
© Wim Schrever
Wrakstukken aan de Euro-wal
Vorige week met Climaxi op expeditie in Griekenland, bezochten we een vluchtelingenkamp op het eiland Lesbos.
Nooit meer tonen X

Ontdek

MO*nieuwsbrieven

Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

Facebook/Twitter

Blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

MO*magazine

Abonneer je op ons unieke kwartaalmagazine voor slechts € 28.

Een abonnement nemen

MO*papers

Abonneer je op de gratis digitale achtergronddossiers (pdf) over actuele mondiale thema’s.