Steinerscholen, tikkeltje anders, ook tikkeltje beter?

Steinerscholen doen het altijd een tikkeltje “anders”. Maar als dat betekent dat ze hun leerlingen aanleren om ecologisch te bouwen, dan is “anders” zeker en vast “beter”.

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

Steinerscholen hebben de naam “anders” te zijn. En terecht, zo blijkt uit de ervaring van uw dienaar, die er een oer-Vlaamse katholieke schoolloopbaan heeft opzitten, en wiens zoontje nu – dankzij zijn Steiner-veteraan-vrouw – in een kabouterhuisje in Lier kleuter is. De didactiek, die gaat me voorlopig nog mijn pet te boven, maar de focus op schoonheid en de bijzondere architectuur, daar valt niet naast te kijken.

Echte Steinerhuizen en -gebouwen herken je meteen: bijzondere ramen, lemen muren, groendaken… Het interessante aan de Steinerschool in Lier, is dat ze sinds 2009 een opleiding BSO startte waarin leerlingen wegwijs worden gemaakt in de bouwtechnieken, nodig om een soortgelijk gebouw neer te zetten. En meer!

De richting Duurzaam Wonen (BSO) schoolt studenten in vier clusters, namelijk: houtbewerking, bouw, schilderen en groenbeheer. Met deze opleiding staat de school alleen in het Vlaamse educatieve landschap én daarbuiten en is ze perfect gepositioneerd om een stijgende vraag naar mensen met kennis van ecologisch bouwen te beantwoorden. De alumni van deze richting hebben alvast alles om met een sterk profiel in de arbeidsmarkt te gaan staan.

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

‘Essentieel voor ons is de combinatie van theorie en praktijk,’ zo vertelt Marcus van Besouw, verantwoordelijke voor de stages, docent bedrijfsbeheer en lichamelijke opvoeding en stamvader van de nieuwe richting. ‘Net daarom doceren hier niet enkel leerkrachten. Nee, we trekken ook externen aan om de studenten alles aan te leren. De voormiddagen zijn les, de namiddagen praktijk. We hechten ook een groot belang aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid van onze leerlingen: een “can do”-houding met een fikse dosis onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid. Onze studenten moeten klaar zijn om een meerwaarde te bieden op een werf.’

Daar is Yasmine, leerling in de cluster decoratie, het alvast roerend mee eens. ‘Ik kom uit een totaal andere richting maar belandde via-via bij deze Steinerschool. Het viel me meteen op dat het hier gezelliger was, maar tegelijkertijd is zelfdiscipline erg belangrijk. Vroeger was het hier veel meer vrij, maar dat is veranderd. En dat is niet noodzakelijk een slechte zaak.’

Voor Arun, klasgenoot van Yasmine, was het duurzame erg belangrijk. ‘Of ik hier nu later mee in de bouw ga? Geen idee. Maar ik vind het belangrijk dat ik dit kan en het zal me later zeker van pas komen.’

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

Hun enthousiasme voor de richting delen Arun en Jasmine met vele andere leerlingen. Op dit moment zitten de vijf klassen van elk 16 leerlingen dan ook vol.

‘Algemeen gesproken is ons doel om een opleiding aan te bieden die de leerlingen probleemoplossend leert denken met een creatieve insteek en een brede visie op mens en ecologie.’

‘We zouden de klassen groter kunnen maken, maar dat doen we bewust niet.’ zegt Eric Jansen, leraar. ‘Duidelijk is wel dat er vraag naar is. Op dit moment zijn er dan ook allerlei plannen om deze opleidingen in andere Steinerscholen te gaan aanbieden. Tegelijkertijd willen we ons aanbod uitbreiden. Zo is er een zusterschool in Gent die een TSO-richting aanbiedt. Dat willen wij hier ook gaan doen.’

‘Algemeen gesproken is ons doel om een opleiding aan te bieden die de leerlingen probleemoplossend leert denken met een creatieve insteek en een brede visie op mens en ecologie,’ zegt Jan Van de Wyngaert, die mee de leerlingen schilderen begeleid.

En ja, de Steinerschool bevestigt hier weer dat ze het “anders” doen dan elders.

Maar sta mij even toe te stellen dat “anders” hier wel degelijk gelijk staat aan “beter”.

Meer info: Steinerschool Lier

Laat een reactie achter

Javascript is vereist om dit formulier te gebruiken.

LEES OOK

© Brecht Goris
‘Herleid wetenschap niet tot alleen maar technologie’, stelt MO*columnist Hans Van Dyck.
Alan Levine (CC BY 2.0)
Terug naar school. Voor minderjarige vluchtelingen is alles net iets moeilijker.
Simon Blackley (CC BY-ND 2.0)
De aankondiging dat burgerschap een vak wordt in het Gemeenschapsonderwijs is een hoognodige reactie op een van de zwaarste ziektes waar onze samenleving vandaag mee kampt: de malaise van de w
© Charlotte Teunis
Om kinderen warm te maken voor een bezoek aan het Holocaustmuseum creëerde de publiekswerking van de Kazerne Dossin in Mechelen een parcours op maat voor jonge bezoekers.

Meest recent van Jonathan Debeer

© Jonathan Debeer (iso800.be)
Coöperatie Talea legt met sociale tewerkstelling ecologische tuinen aan
Als coöperatie die met sociale tewerkstelling ecologische tuinen aanlegt, tilt Talea maatschappelijk verantwoord ondernemen naar een heel nieuw niveau.
© Jonathan Debeer (iso800.be)
Nerdalize, gratis verwarming dankzij goedkope cloudruimte
De Nederlandse start-up Nerdalize verkoopt goedkope cloudruimte aan bedrijven en particulieren.
© Jonathan Debeer (iso800.be)
Mechelse Broodbroeders bakken voor abonnees
Bij Broodbroeders maken ze brood op de oude wijze. Gist wordt gemeden en desem gekozen. ‘Het is een trager proces, maar het is ook gewoon lekkerder.
© Jonathan Debeer (iso800)
De kleren van Dutch Awearness zijn gemaakt van textiel dat je haast oneindig kan hergebruiken
Sinds 2013 werkt Dutch Awearness aan circulaire kleding. Kleding die op de markt wordt gebracht, en daarna teruggenomen, ontleed en ontrafeld, en hersmolten tot nieuwe kleding.