Corbis, NTB scanpix (CC BY-NC-SA 2.0)
Interview

Onderzoekster Judi Mesman: ‘Kinderen zijn niet kleurenblind’

Dat een kleuter geen verschillen tussen mensen ziet, is een fout denkbeeld, stelt onderzoekster Judi Mesman. ‘Kinderen zien wel degelijk dat sommige mensen er heel anders uitzien dan zijzelf. Als je daar als ouder nooit over praat, dan kweek je pas vooroordelen.’
© Reuters / Mohamad Torokman
Interview

‘Onderwijs moet bestaande machtsverhoudingen in vraag stellen’

De meeste meisjes kunnen nog steeds niet naar school in Afghanistan. En: nergens ter wereld is de onderwijskloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond groter dan in Vlaanderen. Twee vaststellingen die duidelijk maken hoe ongelijk onderwijskansen vandaag overal nog zijn.
© Iratxe Álvarez
Interview

‘School is voor jongeren geen voorbereiding op het leven, het ís hun leven’

Het onderwijs heeft nog heel wat hordes te nemen op het vlak van inclusie. Tot die bevinding komen genderwetenschapsters Els Consuegra (VUB) en Wendelien Vantieghem (UGent). ‘Aandacht voor welzijn wordt nog wel eens weggezet als een vorm van pretpedagogie.’  
CC Gie Goris (CC BY-NC 2.0)
Interview

Topeconoom Jean Drèze: ‘Solidariteit is geen eenrichtingsverkeer’

De Belgisch-Indiase econoom Jean Drèze krijgt de Burgerschapsprijs 2021 van de Stichting P&V. Zijn werk wordt wereldwijd beschouwd als een sleutel om honger en uitsluiting te begrijpen. Een portret van een bevlogen voorvechter van armoedebestrijding.
© Reuters / Kenny-Katombe Butunka
Interview

‘De Congolezen zijn ontgoocheld in de democratie’

Félix Tshisekedi is één jaar president van Congo. Daarover sprak MO* met een bijzonder kritische delegatie van de katholieke Kerk in Congo. Ze wijst erop dat effectief bestuur moeilijk is voor een president zonder meerderheid, dat de corruptie niet verminderd is en dat de bevolking ontgoocheld is over de democratie. 
© Reuters / Guillermo Granja
Interview

‘Excelleren in onderwijs: geen kwestie van schoolresultaten, maar van attitude van leerlingen én school’

‘Onderwijs werkt wel degelijk als een manier om armoede te bestrijden, stellen wij vast in al die landen in het Zuiden waar we werken’, zegt Angel Gudiña van Don Bosco International. ‘Maar het hangt wel af van de manier waarop je onderwijs definieert. Voor ons horen daar een boel affectieve en informele doelstellingen bij.’
© Reuters / Andres Stapff
Interview

‘Onderwijs is een fundamenteel kinderrecht. De staat moet dat garanderen voor alle kinderen’

‘Een school is geen ivoren toren die geheel op eigen kracht zijn beleid kan bepalen, zonder rekening te houden met de realiteit en evolutie in de bredere samenleving, noch is ze de oplossing voor alle sociale problemen’, zegt Roméo Matsas van Plan International België. Dat belet niet dat kwaliteitsvol onderwijs héél belangrijk is, zeker voor de zwa ...
© Reuters / Bruno Kelley
Interview

Oxfam-onderwijsexpert Kira Boe: ‘Talent vind je overal, onderwijskansen niet’

Oxfam publiceerde in september The Power of Education to Fight Inequality, een rapport dat als ondertitel kreeg: ‘Hoe toenemende gelijkheid en kwaliteit in onderwijs cruciaal is om economische en gender ongelijkheid te bestrijden’. Gie Goris woonde in New York de voorstelling van het rapport bij en sprak met hoofdauteur Kira Boe tijdens een van haa ...
Interview

Vlaamse universiteiten: ‘Alleen door samenwerking globale uitdagingen succesvol aanpakken’

De vijf Vlaamse universiteiten reiken op 15 mei elk een bijzonder eredoctoraat uit voor universitaire ontwikkelingssamenwerking. Paul Janssen, ere-vicerector van de Universiteit Hasselt en voorzitter van VLIR-UOS, geeft tekst en uitleg.
© Sokhin
Interview

‘Ik realiseerde mij dat je door onderwijs de situatie kan veranderen en hoopvol naar de toekomst kan kijken’

Muzoon Almellehan (19), een Syrische vluchtelinge en onderwijsactiviste, startte samen met Unicef een campagne voor onderwijs in noodsituaties, waarin ze pleitte dat meer meisjes naar school moesten gaan. Ze voert wereldwijd actie voor de rechten van kinderen, in het bijzonder het recht op onderwijs.
GPE/Grant Ellis(CC BY-NC-ND 2.0)
Interview

Julia Gillard: ‘In 2030 verlaat de helft van de kinderen de school zonder de nodige vaardigheden, tenzij we nu écht in onderwijs investeren’

61 miljoen kinderen gaan niet naar school, 62 miljoen volgen niet het lagere secundair onderwijs dat ze nodig hebben en 141 miljoen geraken niet in het hoger secundair onderwijs. Deze Unesco-cijfers geven aan hoe dringend het is om meer te investeren in onderwijs. MO* sprak daarover met Julia Gillard, de meest prominente pleitbezorger van onderwijs ...
Laurie Shaull (CC BY-SA 2.0)
Interview

Gloria Steinem: ‘Als we vrijheid, muziek, poëzie en seks willen, dan moeten we dit onderweg beleven’

Gloria Steinem, een icoon van de Noord-Amerikaanse vrouwenbeweging, was begin juni in België. Feministe, mensenrechtenactiviste, journaliste... Steinems indrukwekkende traject maakt van haar een essentiële stem om onrecht te begrijpen. Een gesprek met een indrukwekkende vrouw over activisme als levenswijze.

Pagina's

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.