USDE / Flickr (CC BY 2.0)
#WijZijnHier

Liefde voor één taal sluit de liefde voor een andere taal niet uit

Als we willen dat iedereen in onze Vlaamse samenleving vlot Nederlands spreekt, dan moeten we misschien beginnen met een gunstiger klimaat te creëren om de taal aan te leren, schrijft Merel Overloop in haar eerste blog op MO*.
Yan Krukau / Pexels (CC0)
#WijZijnHier

Gelukkig is het geen wiskunde, meneer Weyts

‘Boetes voor wie thuis niet genoeg Nederlands spreekt? Wat is het volgende?’, vraagt MO*blogster Nela Deleu zich af. ‘Moet ik binnen een paar jaar betalen als mijn kind het verschil niet weet tussen een scherpe hoek en een loodrechte lijn? Omdat wiskunde ook belangrijk is?’
© Rino Feys
#WijZijnHier

Voor niet-westerse migranten is je uiterste best doen niet altijd voldoende

Volgens De Stemming, het onderzoek uitgevoerd in opdracht van VRT NWS en De Standaard, vindt 81% van de Vlamingen dat niet-westerse migranten Nederlands moeten kunnen spreken om Vlaming te worden. Maar ook al is de wil er, voor oudere nieuwkomers is het niet altijd evident, ondervindt Rino Feys.
© Bruce Matsunaga
#WijZijnHier

‘Leerkrachten moeten niet kleurenblind zijn. Ze zouden op school de kleuren net in HD moeten zien’

Diversiteit op school blijft vaak beperkt tot ‘projectjes’, ondanks heel veel goedbedoelde acties. Het lijkt alsof sommige leerlingen onzichtbaar blijven, schrijft leerkracht en kersvers #WijZijnHier-blogster Ann Smedts. ‘Hoog tijd om daar kritischer mee om te gaan, zodat elke leerling zich gezien voelt.’
PxHere (CC0)
#WijZijnHier

Wat wij van analfabeten kunnen leren

OKAN-leerkracht Lies Gallez bewondert de wilskracht en moed van jongeren die in ons land aankomen en nog moeten leren lezen en schrijven of schoolse gewoonten volgen. Hoe moeilijk moet dat niet zijn voor een puberende jongere? ‘Zij leren mij geloven in het verlangen naar een beter leven’.
Beeld gemaakt tijdens een kunstatelier met Brusselse jongeren in co-creatie met fotografe Raisa Vandamme, ondersteund door MUS-E Belgium
#WijZijnHier

Een vrouw met hoofddoek die studeert, is een vrouw die zich emancipeert

In het hoofddoekendebat wordt vaak de overige maatschappelijke kwetsbare positie van deze vrouwen te vaak vergeten, vindt theaterdocent en -maker Noëmi Degrauwe.
#WijZijnHier

Leerlingen kunnen vaak niet praten over het geweld van hun verleden. Ze hebben er de taal niet voor

Lies Gallez begint maandag aan haar vierde jaar als lerares in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN). ‘De enige zekerheid die ik vooraf heb, is dat diversiteit in mijn klas een feit zal zijn. En dat integratie kans op slagen heeft, wanneer we samen werken aan een nieuwe toekomst.'
Alan Levine (CC BY 2.0)
#WijZijnHier

De lange aanloop naar het nieuwe schooljaar

Terug naar school. Voor minderjarige vluchtelingen is alles net iets moeilijker. Ook de eerste schooldag en de lange aanloop er naartoe. Denise De Bondt is voogd van “Niet Begeleide Minderjarige Vluchtelingen” en getuigt over hun wel en wee. 
#WijZijnHier

Mag een moslimkind nog moslim en kind zijn?

 De islam is hot in het seculiere België, en niet op een positieve manier. Meer dan een onophoudelijk spelletje ezeltje-prik is het tegenwoordig niet, en welke plek je ook weet te prikken, er zal steeds ruimte zijn voor politieke verontwaardiging en een publiek debat om dan over te gaan in onderzoeken en veroordelingen.
Meabh Smith/Trócaire
#WijZijnHier

Oorlogskinderen in België verloren hun kindertijd, ontneem hen niet hun toekomst

Worden niet-begeleide minderjarige vluchtelingen aan hun lot overgelaten, zullen ze uitgroeien tot bange, agressieve en getraumatiseerde volwassenen, wat Europa geen stap dichter zal brengen bij een positieve integratie en vredig samenleven. Warm pleidooi voor meer ondersteuning en zorg van wereldblogger Omer Sayadi die zelf werkt in een ...
Gisella Klein (CC BY-NC 2.0)
#WijZijnHier

De cruciale rol van de Onthaal Klassen voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN)

Voor ik aangesteld werd als voogd van acht "Niet Begeleide Minderjarige Vluchtelingen "had ik er nog nooit van gehoord:  OKAN, “Onthaal Klassen voor Anderstalige Nieuwkomers”. Intussen weet ik welke soms bovenmenselijke inspanningen de leerkrachten en directie van het OKAN-onderwijs leveren om de nieuwkomers Nederlan ...

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.