Adam Cohn (CC BY-NC-ND 2.0)
Nieuws

Nooit eerder minder schepen gesloopt dan in 2022, maar is dat ook goed nieuws?

In 2022 werden 443 commerciële vrachtschepen gesloopt, becijferde de ngo Shipbreaking Platform. Het leeuwendeel van die schepen wordt op Zuid-Aziatische stranden ontmanteld met grote risico's voor de arbeiders die het afbraakwerk verrichten en voor de omliggende ecosystemen.
Gazprom-RusVelo
Analyse

Rusland, Israël en Kazachstan in de wielersport: ‘Wielrennen als politiek project’

De Internationale Wielerunie sloot ploegen van Russische sponsors uit, onmiddellijk na de invasie van Oekraïne. Maar wat dan met wielerploeg Israel-Premier Tech, die zich leent tot uithangbord voor schendingen van het oorlogsrecht? En wat met het team dat gesponsord wordt door dictatuur Kazachstan? 
© Sarah Van Looy
Interview

‘We waarderen spullen meer dan mensen. Dat is toch absurd?’

Verander de wereld, niet alleen je garderobe. Dat is de boodschap van de Britse journaliste Tansy Hoskins, die een boek schreef over de staat van de schoenenindustrie. Spoiler alert: onze sneakers, pumps en pantoffels zijn nefast voor mens, dier én milieu.
UNICEF Ethiopië (CC BY-NC-ND 2.0)
Commentaar

‘Rekenen op solidariteit zonder die zelf te tonen is hypocriet en dom’

'We hebben wereldwijde solidariteit nodig om de klimaatcrisis te keren. Maar daarop rekenen zonder solidair te zijn tijdens een globale pandemie is niet alleen hypocriet maar ook dom.' Dat schrijft MO*hoofdredacteur Jago Kosolosky.
U.S. Embassy Romania (CC BY-ND 2.0)
Nieuws

Hoe bedrijven ons afval illegaal dumpen in Roemenië en Polen

Een half miljard euro: zoveel geld zou dit jaar verdiend zijn op de zwarte afvalmarkt. De Roemeense autoriteiten ontdekten in 2021 al evenveel illegale afvaltransporten als in de afgelopen vijf jaar samen. De illegale handel in afval, ook afkomstig uit ons land, is er booming business.
Angela Sevin (CC BY-NC 2.0)
Nieuws

Deze start-up toont de weg naar een duurzamere én eerlijkere koffieketen

Ray & Jules is een opvallende speler in de koffie-industrie. Het zet volledig in op koffiebranden via zonne-energie en wil zijn technieken over de hele wereld verspreiden. ‘Fairtrade is de basis, het is abnormaal als je dat niet bent.’
EPO
Analyse

Het rode kapitalisme van de industriële tomaat

Iedereen die een fles ketchup of een blik gepelde tomaten koopt, denkt dat het voornaamste ingrediënt een tomaat is die in weinig of niets verschilt van de verse tomaat in de groenteafdeling. Fout, concludeert auteur Jean-Baptiste Malet. Hij volgde de weg van onze industriële tomaat en schreef er een boek over.
© Hans Wetzels
Reportage

China's handelsknooppunt ligt in West-Duitsland. ‘Samenwerking kan Europa echte kansen bieden’

Armoede en werkloosheid plagen de West-Duitse stad Duisburg sinds het wegvallen van mijnbouw en industrie. Maar nu China de industriestad in zijn Nieuwe Zijderoute tot eindhalte maakte, zien lokale politici, in tegenstelling tot Berlijn, potentieel: ‘We hebben veel te winnen bij samenwerking met de Chinezen. Er komt steeds ...
Shealah Craighead (Official White House Photo)
Analyse

VS versus China: dit is het gevecht om de nieuwe wereldorde

Vrijhandel was de voorbije 25 jaar voor de meeste landen vanzelfsprekend en zorgde voor sterk vervlochten economieën. Maar de spelregels voor die globalisering, afgesproken in de Wereldhandelsorganisatie (WTO), staan onder druk door de handelsoorlog tussen de VS en China. Als de VS hun boycot van de WTO verderzetten, is daar op 11 december nie ...
© Pradeep Shukla
Analyse

Europese reders kiezen voor de winst, Aziatische werkers en milieu betalen de prijs

Europese reders die hun schepen in gevaarlijke omstandigheden laten afbreken op de stranden van Zuid-Azië worden amper gestraft. Reders die eerder afzagen van beaching, keren nu zelfs terug naar het strand. In tegenstelling tot ngo’s beweren zij dat de stranden zodanig verbeterd zijn dat dit verantwoord is.  De nieuwe Europese regelgevin ...
(c) Pradeep Shukla
Analyse

‘De wereld staat stil als geld hem niet doet draaien’

Tussen 2015 en 2020, schat het duurzaamheidsrapport van de rederij Maersk, scheelt het gebruik van de sloopwerven van Alang tegenover Turkse alternatieven tot 150 miljoen dollar op de bedrijfsrekening. Die cijfers verklaren de enorme kloof tussen de groene woorden, de mogelijk goede intenties en de realiteit in de sloop van oceaanschepen. Een bezoe ...
(c) Pradeep Shukla
Interview

‘In scheepvaart en scheepsafbraak is dit de achilleshiel: reders kiezen zelf hun regels’

MO* publiceert vanaf deze week een groot onderzoeksdossier naar de praktijk van scheepsafbraak. Uit het eerste artikel bleek dat de Vlaamse liberalen en de Vlaamse afvalstoffenmaatschappij OVAM harder lobbyen voor de belangen van de scheepvaartindustrie dan voor milieu en arbeiders in Azië. MO* sprak daarover met Baskut Tuncak, VN-Speciaal Rapporte ...

Pagina's

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.