© Fayrouz
Interview

‘Mensen vroegen mij of ik Hutu of Tutsi ben, maar thuis spraken we daar niet over’

MO* praat met twee kinderen van ouders die meer dan vijfentwintig jaar geleden genocides ontvluchtten en in België een veilige haven vonden. Het heftige trauma dat hun ouders ervaarden, speelt nog steeds een grote rol in hun leven. 
Unsplash / Daiga Ellaby (public domain)
Interview

‘Volgens België kan je via WhatsApp je gezinsleven behouden’

Volgens een nieuw rapport van Jesuit Refugee Service neemt België het niet zo nauw met het recht op een gezinsleven voor mensen zonder wettig verblijf. Zo stuurde ons land een vader terug naar Nigeria om daar gezinshereniging aan te vragen met zijn kind dat in de Belgische jeugdzorg is beland.
© Javier Perugachi
Interview

Textielactivisme tijdens de Chileense dictatuur: ‘We voelen de wonden nog altijd’

‘Natuurlijk is naaien ook verzet.’ 50 jaar na de Chileense staatsgreep kijken we met Irma Prado naar de honderden vrouwen die tijdens de dictatuur de geschiedenis van hun land borduurden. Op die manier schreven ze mee aan de collectieve herinnering, legt de bevlogen Chileense curatrice uit.
© Enrique Garciá Medina
Interview

Schrijfster Selva Almada: ‘We nemen geweld tegen vrouwen nog altijd niet serieus’

In de jaren ’80 werden in Argentinië 3 meisjes vermoord. ‘Ze hadden een leven’, vertelt de gevierde Argentijnse schrijfster Selva Almada. In haar kroniek ‘‘Dode meisjes’’ geeft ze hen een gezicht en vertelt ze het verhaal van de vele andere slachtoffers van geweld tegen vrouwen.
© Reuters / Mohamad Torokman
Interview

‘Onderwijs moet bestaande machtsverhoudingen in vraag stellen’

De meeste meisjes kunnen nog steeds niet naar school in Afghanistan. En: nergens ter wereld is de onderwijskloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond groter dan in Vlaanderen. Twee vaststellingen die duidelijk maken hoe ongelijk onderwijskansen vandaag overal nog zijn.
© Amira Karaoud / Reuters
Interview

Onderwijsexpert Ides Nicaise: ‘Spookbeeld van verloren COVID-generatie doemt op, tenzij we radicaal ingrijpen’

Om te vermijden dat we de toekomstkansen van een hele COVID-generatie hypothekeren, roept hoogleraar emeritus Ides Nicaise (KU Leuven) op tot een visionair inhaalprogramma. ‘Enkel als we garanderen dat sociaal kwetsbare groepen niet achterblijven, is digitalisering van het onderwijs een goede zaak.’
© Tessa Kraan
Interview

Van uitzichtloos vluchtelingenkamp naar nieuw begin in België: ‘We zijn hier zo warm onthaald’

De uitzichtloze situatie van een gezin in een Grieks vluchtelingenkamp, met vader verlamd in een rolstoel, liet enkele inwoners van Herent niet onberoerd. Dankzij hun volgehouden inzet zette de familie Al-Afat deze week voet op Belgische bodem. ‘Ik geloof dat we hier een beter leven zullen hebben.’
© Zoë Deceuninck
Interview

‘Achter elke taal schuilt een cultuur die we moeten respecteren’

In Suriname ligt een nieuw onderwijscurriculum klaar voor de drukpers. Vooral het meertalig lessenpakket is indrukwekkend, want in het Zuid-Amerikaanse land worden meer dan 20 talen en dubbel zoveel dialecten gesproken. 'We willen dat de moedertaal van het kind erkend én gewaardeerd wordt.'
© Bego Jeans
Interview

Turkse jeansproducent Bego Demir vecht met eigen label voor eerlijke arbeidsomstandigheden

Bego Demir kreeg een stoflong door zijn werk in een jeansfabriek in Istanboel. Aan diezelfde ziekte zag hij talloze collega’s bezwijken. Nu protesteert Demir tegen ziekmakende processen in de textielsector en richtte hij zelfs een eigen jeansmerk op om bedrijven te tonen hoe het wél moet.
© Magnum foto's / Alex Majoli
Interview

Criminologe Els Enhus: ‘Politiewerk gaat niet over blitse brommers en stoere ketten’

De spanningen tussen jongeren en politie staan door corona opnieuw op scherp in Brusselse volkswijken. De kern van het probleem ligt in het systeem, stelt criminologe Els Enhus. ‘Politieagenten krijgen niet de nodige steun om te leren omgaan met conflictsituaties.’
© Eva Vlonk
Interview

Hoe ervaren anderstalige ouders het afstandsonderwijs?

Hoe beleef je afstandsonderwijs als je de taal en schoolcultuur net leert kennen? Kyra Fastenau belde met vijf anderstalige mama’s. Hun kinderen sporten met YouTube, maken taken op Bingel en oefenen hun Nederlands met Ketnet. Maar buiten komen ze niet. ‘In al die weken ging ik maar één keer de deur uit, voor de schoolboeken van mijn kind.’ ...
© Reuters / Andres Stapff
Interview

‘Onderwijs is een fundamenteel kinderrecht. De staat moet dat garanderen voor alle kinderen’

‘Een school is geen ivoren toren die geheel op eigen kracht zijn beleid kan bepalen, zonder rekening te houden met de realiteit en evolutie in de bredere samenleving, noch is ze de oplossing voor alle sociale problemen’, zegt Roméo Matsas van Plan International België. Dat belet niet dat kwaliteitsvol onderwijs héél belangrijk is, zeker voor de zwa ...

Pagina's

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.