© deBuren
Nieuws

Toekomst mét (elektrische) auto of zonder?

De auto zet wereldwijd het leven van miljoenen mensen en het bestaan van de planeet op het spel. Is de auto een moordwapen? Drie experts beantwoordden deze vraag tijdens de laatste MO*talks. ...
© Victoriano Moreno
Reportage

Met sensoren, fietsen en scholen. Zo willen burgerbewegingen Brussel opnieuw goed laten ademen

Woensdagavond 13 juni verzamelden een honderdtal burgers zich in BeCentral, het digitale vlaggenschip van Brussel boven het centraal station. Ditmaal niet voor een start-up pitch, maar om te DIY&rsquo ...
© Janusz Ratecki
In beeld

China levert de motor van de eenentwintigste eeuw

Nauwelijks dertig jaar geleden verplaatsten de Chinezen zich massaal met de fiets. Met de stijgende welvaart werd de auto echter een van de zichtbaarste symbolen van individuele vooruitgang – en ...
© Reuters / Fabrizio Bensch
Analyse

Politiek is een spel van ideeën en belangen. En op het einde winnen de Duitse autobouwers.

Van alle lobbygroepen is de autolobby de efficiëntste en best georganiseerde. En van alle autolobbygroepen weegt de Duitse het zwaarst. Dieselgate veranderde daar volgens de verklaringen van de politi ...
© Dun.can (CC BY 2.0)
Nieuws

Londense "ultra-lage emissiezone" wordt achttien keer groter dan gepland

De Londense burgemeester Sadiq Khan verrast vriend en vijand met een enorme uitbreiding van de ‘ultra-lage emissiezone’. Die wordt maar liefst achttien keer groter dan aanvankelijk voorzie ...
© Public domain (CC0)
Analyse

1,3 miljoen verkeersdoden per jaar

Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste niet aan ziekte gebonden doodsoorzaak. De VN legden zich daarom met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen een stevige ambitie op: tegen 2020 zou i ...
© Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)
Nieuws

Goedkopere batterijen geven elektrische auto wind in de zeilen

Het aantal elektrische auto’s en plugin-hybrides rondde vorig jaar de kaap van 3 miljoen, een stijging met 54 procent tegenover 2016. Dat blijkt uit cijfers van het Internationaal Energieagentsc ...
© Louis Lammertyn
Interview

Brent Toderian: ‘Ik ben niet tegen de auto, ik ben voor de stad’

Auto’s verbieden in de stad noemt de Canadese stedenbouwkundige en mobiliteitsdeskundige Brent Toderian een lui idee. ‘Je moet de auto niet bannen, je moet hem aan banden leggen door hem d ...
Ad Meskens (CC BY-SA 4.0)
Opinie

Met kilometerheffing is Brusselse ring breed genoeg

De Brusselse ring is breed genoeg als we maar rekeningrijden invoeren. Dat laatste is ook beter voor luchtkwaliteit, het klimaat en de natuur, schrijft Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu.
Adam Cohn (CC BY-NC-ND 2.0)
Reportage

Moordend verkeer in Kameroen: ‘Zo gebeuren er dus ongelukken’

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is het verkeer de belangrijkste doodsoorzaak voor 15- tot 29-jarigen wereldwijd. De WHO-top vijftig van landen waar relatief de meeste verkeersdoden vallen, lig ...
Hikaru Kazushime (CC BY-SA 2.0)
Interview

Dina Ionesco (IOM): Als we niet meteen handelen, krijgt het Westen massale influx van klimaatvluchtelingen

Klimaatverandering kan enorme migratiestromen op gang brengen. Slagen we er op tijd in dit probleem aan te pakken of dreigt een nieuwe crisis? 
© Floris Van Cauwelaert
Nieuws

Verkoop elektrische auto stijgt met een derde

In de Europese Unie is de verkoop van elektrische auto's met een derde gestegen tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. 

Pagina's