Aandeelhouders vragen Ford en General Motors milieuvriendelijker te

Een belangenvereniging van religieuze
investeerders vraagt de twee grootste autofabrikanten in de Verenigde
Staten, Ford en General Motors, de uitstoot van broeikasgassen door hun
fabrieken en wagens gevoelig te verminderen. De aandeelhouders van de
autoconstructeurs raken er stilaan van overtuigd dat de Amerikaanse laksheid
inzake broeikasgassen zich niet alleen wreekt op het milieu maar ook op de
concurrentiepositie tegenover automakers in het

buitenland.

De Interfaith Coalition for Corporate Responsibility (ICCR) wil volgend jaar
op de aandeelhoudersvergadering van beide bedrijven resoluties indienen
waarin meer uitleg wordt gevraagd over de inspanningen inzake
milieuvriendelijke technologieën. De initiatiefnemers verwachten dat meer
dan tien procent de resolutie zal steunen, zodat de bedrijfsleiding het
signaal niet zomaar naast zich neer kan leggen. De ICCR verenigt meer dan
275 religieus geïnspireerde investeerders met een totaal vermogen van 120
miljard dollar. Ook het grootste pensioenfonds voor ambtenaren van de staat
Californië, goed voor 150 miljoen dollar aan investeringen, heeft al laten
weten dat het de resolutie wil steunen.

Voor Ford en General Motors dreigt materiële schade en imagoverlies wanneer
ze niets doen aan de uitstoot van broeikasgassen, zo verklaart zuster
Patricia Daly van ICCR De hoge uitstoot van Amerikaanse wagens ondermijnt
de concurrentiepositie van onze producenten tegenover het buitenland, waar
autobouwers een antwoord proberen te vinden op de problemen. Het gaat niet
langer over wat goed is voor het milieu, maar wat goed is voor de
aandeelhouders van Ford en General Motors.

De Verenigde Staten produceren een kwart van ‘s wereld broeikasgassen en 20
procent daarvan is afkomstig van uitlaatgassen van auto’s en vrachtwagens.
Omdat de regering van president George W. Bush geweigerd heeft het
Kyoto-protocol te ondertekenen, is er voor bedrijven geen noodzaak om de
vervuiling aan te pakken. In industrielanden die zich er wel toe verbonden
hun uitstoot te verminderen, zijn autoconstructeurs naarstig op zoek naar
nieuwe, schonere technologieën.

Japanse autobouwers staan op dat vlak veel verder dan de Amerikaanse merken,
die op langere termijn marktaandeel dreigen te verliezen. De aandeelhouders
hebben het recht te verwachten dat General Motors en Ford hun achterstand
inzake milieu wegwerken door schonere auto’s te gaan bouwen. Anders zijn de
Japanners ons binnenkort mijlenver voor, zegt Kevin Knobloch, de directeur
van de Union of Concerned Scientists in Boston.

In de jaren tachtig haalde kreeg een resolutie waarin de autoconstructeurs
werd gevraagd zich terug te trekken uit de Global Climate Coalition (GCC)
slechts de steun van drie tot vier procent van de aandeelhouders. De GCC
was, in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, een lobbyorganisatie
van de olie- en auto-industrie die zich verzette tegen maatregelen zoals het
Kyoto-protocol om de uitstoot van schadelijke gassen te beperken. Ondanks de
geringe steun voor de resolutie besloten Ford en General Motors toch uit de
GCC te stappen, wat voor de organisatie het begin van een leegloop
betekende.

Volgens waarnemers neemt de steun van aandeelhouders voor resoluties tegen
de uitstoot van broeikasgassen gestaag toe. Twintig procent van de
aandeelhouders van petroleumreus Exxon steunde in het voorjaar van 2002 een
resolutie om meer te investeren in duurzame energie. De milieubeweging
kreeg maandag steun van het Canadese parlement, dat het Kyoto-protocol
ratificeerde. Zowel Ford als General Motors hebben fabrieken in Canada en
het land is voor beide bedrijven een belangrijke afzetmarkt.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift