Africa Cup met gouden eieren

De Ghanese “Black Stars” hebben gisteren de voetballers van Guinee-Conakry met 2-1 verslagen en zo de eer gered van het gastland van de 26ste editie van de Africa Cup. Het grootste sportieve evenement van Afrika is een kip met gouden eieren voor zakenlui van diverse pluimage.
Een van hen is Carlos Kpodiéfin, een Beninees die in Accra journalistiek studeert. Hij heeft een overeenkomst gesloten met de uitbater van bar-restaurant Black House in Aladjo, een volkswijk van de Ghanese hoofdstad. Kpodiéfin gaat er concerten organiseren voor de fans van de 16 deelnemende voetbalnaties en krijgt in ruil een deel van de meeropbrengst uit de drankverkoop.
“Met de hulp van God haal ik tegen het einde van de competitie een zakencijfer van meer dan een miljoen CFA (1500 euro)”, voorspelt de Kpodiéfin optimistisch. “Enkele van mijn collega’s studenten spelen intussen met het idee van zich als gids te laten betalen door de bezoekende supporters van hun land.”
Het wordt ongetwijfeld een harde competitie, zowel op als rond het veld, voor de gunsten van het miljoen bezoekers dat de Ghana Tourist Board (GTB) verwacht. Hotels en herbergen zijn lang op voorhand volgeboekt en de GTB verwacht dat de inkomsten uit toerisme dit jaar de kaap van de 1 miljard dollar ruim overschrijden. In 987 bracht de sector 987 miljoen dollar (681 miljoen euro) in het laatje.

Zware investeringen


Ghana heeft meer dan 130 miljoen euro geïnvesteerd om het evenement mogelijk te maken in Accra en de drie andere toernooisteden: Sékondi, Kumasi en Tamalé. In Sékondi en Tamale werden gloednieuwe stadions uit de grond gestampt, in Kumasi en Accra kregen de voetbaltempels een opknapbeurt.
Heel wat wegen kregen een nieuwe laag teer en de luchthavens werden aangepast, “zodat voortaan ook nachtvluchten tussen de hoofdstad en de drie andere steden mogelijk zijn”, zegt Paa Kwesi Plange, woordvoerder van het organisatiecomité. Verder kwamen er 1240 nieuwe hotelkamers bij in de categorie van twee tot vijf sterren.
Niet alleen bouwpromotoren deden goede zaken, ook de reclamejongens maken gouden tijden mee. De kranten, de radio en grote spandoeken op straat roepen de 20 miljoen Ghanezen op als één man achter hun “Black Stars” te gaan staan en “samen hun passie te beleven in het centrum van de wereld”. De voetbalgekte wordt draaiend gehouden door de reclamebudgetten van twee aanbieders van mobiele telefonie, Tigo en Mtn, de grootste sponsors van de competitie.
De organisatoren rekenen erop dat elk van de 32 matchen uitverkocht raakt. Een kaartje voor het stadion kost 4, 15 of 75 Ghanese cedi (2,8; 10,3 of 52 euro), wat binnen het bereik ligt van de meeste Ghanezen. De Egyptische ‘Farao’s’, die hun titel verdedigen, starten opnieuw als favoriet aan de competitie, maar ook de ‘Black Stars’, de ‘Ontembare Leeuwen’ uit Kameroen, de ‘Olifanten’ uit Ivoorkust, de ‘Superadelaars’ uit Nigeria en de ‘Adelaars van Carthago’ uit Tunesië maken kans op de eindwinst. (InfoSud/vertaling IPS)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.