‘Alleen internationale samenwerking kan wereld mobiel houden’
Wereldwijde samenwerking is noodzakelijk om de wereldbevolking mobiel te houden en de schadelijke effecten van gemotoriseerd verkeer in de toekomst in te perken. Dat blijkt uit een rapport de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), een samenwerkingsverband van 170 internationale bedrijven.
Stefania Bianchi . 6 juli 2004
De WBSCD verwacht dat als de huidige trend doorzet, de economische, sociale en milieukosten wereldwijd “onacceptabel hoog” zullen oplopen. Volgens de organisatie kan duurzame mobiliteit echter mogelijk worden, als onder meer de uitstoot van broeikasgassen omlaag gebracht wordt en het aantal verkeersdoden en -gewonden wordt verminderd. Daarnaast beveelt het rapport aan om de geluidsoverlast te verminderen, files te bestrijden en de kloof te overbruggen tussen mobiliteit in verschillende samenlevingen en regio’s in de wereld.
“Zonder sterke betrokkenheid van de ontwikkelingslanden, zal wereldwijde, duurzame mobiliteit niet mogelijk zijn,” aldus het rapport. In 2030 leeft naar verwachting de helft van de wereldbevolking in stedelijke gebieden in ontwikkelingslanden, wat een nieuwe mobiliteitsbehoefte met zich meebrengt. De toename in de vraag naar motorvoertuigen zal vooral voor rekening van deze landen komen.
Voor het onderzoek ‘Mobility 2030: Meeting the Challenges to Sustainability’,
werd het duurzaamheidsbeleid van twaalf grote automobielfabrikanten en energiebedrijven onderzocht, in het bijzonder op het gebied van wegverkeer. De betrokken bedrijven zijn General Motors, Toyota, Shell, BP, DaimlerChrysler, Ford, Honda, Nissan, Michelin, Renault, Norsk Hydro en Volkswagen.
Duurzame mobiliteit definieert het rapport als “de mogelijkheid om tegemoet te komen aan de menselijke behoefte zich te verplaatsen, toegang te verkrijgen, te communiceren, onderhandelen en relaties te onderhouden zonder andere essentiële menselijke of ecologische waarden te schaden, nu en in de toekomst”.
Het ligt volgens de onderzoekers buiten de mogelijkheden van individuele bedrijven of landen om de aanbevolen doelen te realiseren. Oplossingen zijn alleen mogelijk als regeringen, industrie, niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) en de samenleving in z’n geheel, meewerken. (JS/PD)
http://www.wbcsd.ch/templates/TemplateWBCSD5/layout.asp?MenuID=1
“Zonder sterke betrokkenheid van de ontwikkelingslanden, zal wereldwijde, duurzame mobiliteit niet mogelijk zijn,” aldus het rapport. In 2030 leeft naar verwachting de helft van de wereldbevolking in stedelijke gebieden in ontwikkelingslanden, wat een nieuwe mobiliteitsbehoefte met zich meebrengt. De toename in de vraag naar motorvoertuigen zal vooral voor rekening van deze landen komen.
Voor het onderzoek ‘Mobility 2030: Meeting the Challenges to Sustainability’,
werd het duurzaamheidsbeleid van twaalf grote automobielfabrikanten en energiebedrijven onderzocht, in het bijzonder op het gebied van wegverkeer. De betrokken bedrijven zijn General Motors, Toyota, Shell, BP, DaimlerChrysler, Ford, Honda, Nissan, Michelin, Renault, Norsk Hydro en Volkswagen.
Duurzame mobiliteit definieert het rapport als “de mogelijkheid om tegemoet te komen aan de menselijke behoefte zich te verplaatsen, toegang te verkrijgen, te communiceren, onderhandelen en relaties te onderhouden zonder andere essentiële menselijke of ecologische waarden te schaden, nu en in de toekomst”.
Het ligt volgens de onderzoekers buiten de mogelijkheden van individuele bedrijven of landen om de aanbevolen doelen te realiseren. Oplossingen zijn alleen mogelijk als regeringen, industrie, niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) en de samenleving in z’n geheel, meewerken. (JS/PD)
http://www.wbcsd.ch/templates/TemplateWBCSD5/layout.asp?MenuID=1
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Analyse
-
Wedstrijd
-
Analyse