Alleen rijke kijkers krijgen het hele WK mee

Slechts één op 200 Argentijnen kan alle wedstrijden van de wereldbeker voetbal zien. Net als in de meeste landen van Latijns-Amerika mogen de gewone tv-kanalen in Argentinië maar een beperkt aantal matches uitzenden – de rest is alleen weggelegd voor de abonnees van dure betaalkanalen.


De Internationale Voetbalfederatie (FIFA) had de zendrechten voor het WK van dit jaar voor 800 miljoen dollar verkocht aan de Duitse onderneming Kirch Media. Maar omdat die onderneming dit jaar de boeken moest neerleggen, werden de rechten aan verschillende regionale groepen doorverkocht. Voor Latijns-Amerika bood de satellietzender DirecTV het meeste; alleen de rechten voor Brazilië, Costa Rica en Peru gingen naar nationale zenders uit die landen.

Alleen in die drie landen kunnen alle partijen van het WK via de ether worden uitgestraald. De tv-zenders van landen als Argentinië, Colombia, Chili, Mexico, Uruguay en Venezuela moesten voor de uitzendrechten onderhandelen met DirecTV. In die landen hebben gewone tv-zenders alleen het recht verworven een deel van de wedstrijden uit te zenden – wie alle partijen wil zien, moet bij DirecTV langs de kassa passeren.

In Venezuela worden 32 wedstrijden getoond aan alle kijkers, in Chili en Colombia 40 en in Mexcio hebben de twee grote zenders, Televisa en Televisión Azteca, allebei een pakket van 18 wedstrijden aangekocht die elkaar voor een deel overlappen. De FIFA heeft alleen als voorwaarde gesteld dat alle kijkers overal te wereld de openingsceremonie, de eerste partij, de halve finales en twee slotwedstrijden moeten kunnen zien, plus drie wedstrijden van hun nationale ploeg. De federatie ziet er geen graten in dat geïnteresseerden voor de overige wedstrijden zwaar moeten afdokken. De FIFA biedt via haar website overigens ook zelf tegen betaling beelden van het WK aan.

Veel voetbalfans in Latijns-Amerika zijn ontevreden met die gang van zaken. De Mexicaanse schrijver Carlos Monsiváis vergelijkt de manier waarop de FIFA de laatste centavo probeert te wringen uit de zendrechten voor het WK met het verkopen van entreekaartjes voor het paradijs. “Voetbalwedstrijden zouden altijd door iedereen moeten kunnen worden bekeken. Alle overige opties gaan in tegen de essentie van het spel.”

Volgens de Costaricaanse socioloog Jorge Hidalgo zit er zelfs een pervers effect aan het aanbieden van betalende voetbalbeelden in Latijns-Amerika. “Voetbal is hier opium voor het volk, en naarmate de sociale situatie slechter wordt, kijken de toeschouwers met meer passie.” In Argentinië, dat de zwaarste economische crisis van de voorbije decennia doormaakt, hebben slechts 44.000 abonnees bij DirecTV het pakket met alle wedstrijden gekocht. Met gemiddeld vier kijkers per abonnement betekent dat, dat slechts 176.000 Argentijnen het hele tornooi zullen kunnen zien. Argentinië is één van de grote favorieten van het WK, en veel Argentijnen klampen zich daaraan vast.

De ergernis over voetbalwedstrijden die enkel op betaalkanalen te zien zijn, is niet nieuw in Latijns-Amerika. In sommige landen zijn de wedstrijden van de Copa Libertadores de América en de Copa América de selecciones, twee regionale bekers, enkel via betaaltelevisie toegankelijk. In enkele landen geldt dat zelfs voor de volledige verslagen van de nationale competitie.


REF : LA CR IF

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift