Amerikaanse Big Brother werpt schaduw over Canadese volkstelling

De organisatie van een nieuwe Canadese volkstelling in 2006 baadt nu al in een schandaalsfeer. Veel Canadezen willen zich niet meer laten screenen door de Amerikaanse firma Lockheed Martin.






De voorbereiding van de volkstelling ligt in handen van een dochteronderneming van de technologiegigant Lockheed Martin. Het bedrijf heeft een opdracht van 55,6 miljoen euro in de wacht gesleept om volgend jaar droog te draaien met een nieuw tellingsysteem. Het levert een technologie die met de hand ingevulde formulieren kan inscannen en opslaat in een gigantische database.

Het zag er allemaal mooi uit, tot bekend werd dat het bedrijf in kwestie een dochter is van Lockheed Martin, een grote Amerikaanse transnational die nauwe banden heeft met het Amerikaanse militair-industriële complex. Het bedrijf realiseert zijn omzet grotendeels met leveringen aan het Amerikaanse leger. Veel Canadezen zien het niet zitten dat een zo’n bedrijf de bevoegdheid krijgt om gegevens uit de persoonlijke levenssfeer te verwerken.

Bij veel Canadezen zit het privacyschandaal rond het Amerikaanse bedrijf ChoicePoint nog vers in het geheugen. In mei werd onthuld dat het bedrijf vorig jaar minstens 11 miljoen dollar verdiende met de verkoop van persoonlijke gegevens aan de Amerikaanse regering. Tot die gegevens behoorden onder meer Mexico’s volledige kiezerslijsten met geboorte- en paspoortgegevens van burgers en Colombia’s volledige burgerlijke stand. ChoicePoint verkocht ook bankrekeningen en gegevens over onroerende bezittingen. In zeven Latijns-Amerikaanse landen is intussen een onderzoek ingesteld naar de zaak.

De Canadese oppositie heeft lont geroken. De linkse NDP interpelleerde de regering over het contract in het parlement en eist dat Lockheed zo ver mogelijk weg blijft van de volkstelling. Bill Blaikie, het parlementslid dat de kat de bel aanbond, vind het bedrijf niet te vertrouwen, zeker in een tijd waar de VS geobsedeerd zijn door hun veiligheid en over iedereen zoveel mogelijk informatie willen verzamelen.

De nationale dienst voor statistiek Statistics Canada verzekert dat de gegevens het grondgebied niet zullen verlaten. Ik geloof niet dat zoiets gegarandeerd kan worden, zegt Blaikie. Het is goed mogelijk dat de informatie van Statistics Canada bekeken wordt zonder dat we er erg in hebben.

De campagne tegen Lockheed wordt aangevoerd door de website ‘Vivelecanada’. Bezoekers van de site krijgen de kans om een ondertekende e-mail te versturen naar Allan Rock, de Canadese minister van Industrie, met het dreigement om de volkstelling te boycotten.

Het is een kwestie van vertrouwen, zegt initiatiefneemster Susan Thompson. Veel mensen hebben Lockheed Martin horen vernoemen in ‘Bowling for Columbine’, de film van Michael Moore over de wapencultuur in de VS. Thompson stelt dat verschillende honderden mensen al een e-mail verstuurd hebben naar de regering en dat de website de jongste dagen duizenden bezoekers heeft bij gekregen. Thomson hoop op een sneeuwbaleffect: De tegenstand neemt alsmaar toe, want de mensen sturen het formulier door over het hele internet.

Vivelcanada wil een coalitie aangaan met andere groepen om premier Jean Chretien onder druk te zetten. Ons hoofddoel is ervoor te zorgen dat Lockheed Martin het hoofdcontract (de organisatie van de telling in 2006) misloopt, zegt Thompson.



*****
+Vivelecanada (http://www.vivelecanada.ca) +Statistics Canada (http://www.statcan.ca/start.html)
+Lockheed Martin (http://www.lockheedmartin.com/wms/findPage.do?dsp=fnec&ti=100)

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3153   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift