Amerikaanse firma claimt rooibos-thee

De Amerikaanse firma Burke heeft de naam
‘rooibos’ laten registreren als handelsmerk in de Verenigde Staten. De
producenten van dit Zuid-Afrikaanse inheemse product mogen de naam niet meer
gebruiken op hun verpakking en promotiemateriaal in de VS. Ze reageren
furieus en willen de zaak voor de Wereldhandelsorganisatie brengen.


Dat ze het blauwe thee noemen, of Aspalanthus Linearis, het maakt niet uit,
maar niet rooibos, meent Virginia Burke Watkins directrice van Burke. Burke
gaat er prat op dat zij veel geld hebben gespendeerd om een markt voor
rooibos en aanverwante producten te creëren in de VS.

De Zuid-Afrikaanse producenten laten dat niet zomaar over hun kant gaan.
Rooibos wordt beschouwd als een nationaal bezit in Zuid-Afrika, een
individu of bedrijf kan dat zomaar niet laten registreren, vindt Clem
Zimri, één van de producenten die niet te spreken is over het Amerikaanse
patent. Door het Amerikaanse patent kunnen de Zuid-Afrikaanse producenten
rooibos wel enkel onder een andere naam verkopen in de VS.

Rooibos groeit nochtans enkel in het Cederberg gebied, een regio die bekend
staat voor zijn uitzonderlijke flora op 250 km ten noordwesten van Kaapstad.
De plant komt nergens anders ter wereld voor. De Khoisan, één van de eerste
inheemse volkeren in Zuid-Afrika ontdekten eeuwen geleden dat de plant niet
alleen gebruikt kon worden voor thee, maar dat hij ook genezende kwaliteiten
bezat. Rooibos is ondertussen een populaire drank in Zuid-Afrika en de
uitvoer ervan blijft groeien.

Het verbouwen van rooibos is de belangrijkste bron van inkomsten in de
steden van Cederberg, die met een hoge werkloosheid kampen. In sommige regio
’s loopt die op tot 80 procent. De plant wordt op een ecologische manier
verbouwd en het oogsten gebeurt met de hand.

De lokale producenten proberen hun uitvoer op te drijven om zo de
werkgelegenheid en de economie in de streek op te krikken en de VS zijn
daarvoor een belangrijke markt. Volgens Rooibos Limited, dat de marketing
van het product verzorgt, heeft de export naar de VS momenteel een waarde
van ruim 12 miljoen euro per jaar, maar dit zou sterk kunnen stijgen als de
drank meer bekend wordt.

Een aantal producenten heeft al juridische stappen ondernomen om het
handelsmerk te vernietigen. Ze hebben ook aan het ministerie voor Handel en
Industrie gevraagd om tussenbeide te komen. Dat liet in een verklaring al
weten de zaak zeer ernstig te nemen aangezien rooibos een generische naam
is voor een lokale plant die enkel voorkomt in Zuid-Afrika. Het ministerie
vergaart momenteel juridisch advies. De rooibos industrie is zeer
belangrijk voor Zuid-Afrika en dus moet deze zaak zo snel mogelijk
uitgeklaard worden.

Handelsexperts geloven dat Zuid-Afrika kan maakt een procedureslag te winnen
omdat rooibos een geografische en een algemene gebruiksnaam is, eigen aan
Zuid-Afrika. Onlangs heeft Zuid-Afrika in een dispuut met de Europese Unie
zelf het recht verloren om de termen ‘port’ en ‘sherry’ te gebruiken. De EU
stelde dat dit geografische termen zijn die enkel Portugal en Spanje
toekomen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift