Amerikaanse indianen erkennen homohuwelijk

De Suquamish-indianen in de staat Washington hebben zich uitgesproken voor het homohuwelijk. Het is de tweede indiaanse stam in de VS die een huwelijk tussen twee partners van hetzelfde geslacht erkent.

Heather Purser kwam op zestienjarige leeftijd uit de kast, maar heeft zich nooit volledig aanvaard gevoeld in het reservaat. Als 28-jarige heeft ze nu haar slag thuisgehaald, na vier jaar ijveren voor erkenning. De Suquamish-indianen hebben unaniem beslist om het homohuwelijk te legaliseren, iets wat de Coquille-indianen in Oregon hen drie jaar geleden als eerste hebben voorgedaan.

De voorzitter van de stamraad, Leonard Forsman, is tevreden dat de zaak snel werd afgehandeld en dat alle mensen, ongeacht hun geaardheid, nu dezelfde rechten hebben.

Weinig impact

Het mag dan wel een historische beslissing zijn voor de Amerikaanse indianen, buiten het reservaat heeft ze weinig impact. “De Suquamish-indianen hebben enkele statuten om het huwelijk te regelen, waar nu door de zaak-Purser het homohuwelijk werd aan toegevoegd”, verklaart Ron Whitener van het Native American Law Center aan de universiteit van Washington. “Maar stammen zijn net als staten gebonden aan de Defense of Marriage Act.”

Deze federale wet werd door de toenmalige president Bill Clinton ondertekend en bepaalt dat een staat “of andere politieke onderafdeling” een homoseksuele relatie die mogelijk als wettelijk huwelijk in andere staat geldt niet kan erkennen. Het homohuwelijk bij de Suquamish-indianen heeft dus geen waarde buiten hun reservaat in Washington, dat nog niet in de voetsporen van onder andere Massachusettes en New York is getreden waar het homohuwelijk wel werd gelegaliseerd.

“Toch is de overwinning bijzonder want ze getuigt van een autoriteit binnen een stam die nog niet vaak werd uitgeoefend, aldus Whitener. Hij verwijst naar het verbod op het homohuwelijk door de nationale raad van de Navajo in 2005 als voorbeeld van de moeilijkheden waar homokoppels in reservaten mee kampen.

Patriarchale waarden

Volgens activisten zijn het niet enkel federale wetten maar ook de koloniale erfenis en neokoloniale praktijken die seksuele gelijkheid in indianenreservaten verhinderen. “De kerstening van inheemse gemeenschappen heeft racisme, homofobie en seksisme met zich meegebracht”, verklaart Loretta Ross van de koepelorganisatie SisterSong Women of Colour Reproductive Justice Collective.

“We hebben dat gezien bij de Afro-Amerikaanse gemeenschap met het kerstenen van slaven en we zien het nu bij tal van inheemse kinderen worden losgerukt uit hun families en cultuur om naar kostscholen gaan, waar ze patriarchale waarden krijgen ingelepeld.”
“Hoewel ik de erkenning van het homohuwelijk bij de Suquamish-indianen alleen maar toejuich, moeten we beseffen dat de beslissing waarschijnlijk zelfs binnen de stam onder vuur zal liggen door de koloniale, christelijke en patriarchale erfenis”, besluit Ross.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.