Amerikaanse vrachtwagens worden zuiniger

De Amerikaanse overheid komt binnen een jaar met nieuwe richtlijnen voor zuinigere vrachtwagens. Dat zei de Amerikaanse president Barack Obama gisteren. Obama wil het brandstofverbruik en zo de uitstoot van broeikasgassen verminderen.

 

  • Bigstock De nieuwe richtlijnen voor vrachtwagens komen na een eerdere aanscherping van de emissiestandaarden voor personenauto's en kleine voertuigen. Bigstock

Eerder al werden de standaarden voor uitstoot van personenauto’s en kleine voertuigen aangescherpt. Maatregelen voor vrachtwagens zijn een nieuwe stap in het plan om de Amerikaanse uitstoot terug te dringen zonder daarbij het Congres nodig te hebben.

De president wees gisteren op eerdere succesvolle maatregelen, die er volgens hem toe geleid hebben dat de uitstoot verminderd is, terwijl de productie gegroeid is. “Dat komt onder meer doordat nieuwe auto’s en trucks meer kilometers rijden op een liter brandstof. Dat bespaart gezinnen geld, gaat schadelijke vervuiling tegen en creëert nieuwe kansen voor de Amerikaanse technologiesector.”

Personenauto’s

De president noemde geen concrete doelstelling. In plaats daarvan moeten het Milieuagentschap EPA en het departement voor Transport vóór maart 2015 een voorstel doen voor de nieuwe richtlijnen. Die werden al twee keer eerder geïntroduceerd. De laatste richtlijnen werden een maand geleden van kracht.

Het EPA en departement van Transport implementeerden in de eerste ronde nieuwe standaarden voor nieuwe modellen personenauto’s. Die gelden al vanaf 2012. In de tweede ronde volgden nieuwe richtlijnen voor zware vrachtwagens en bussen die vanaf dit jaar op de markt komen. De gisteren aangekondigde richtlijnen moeten vanaf 2018 gaan gelden voor trucks.

De Amerikaanse Union of Concerned Scientists (UCS), een belangengroep, verwacht dat de eerdere maatregelen voor zware vrachtwagens en bussen het olieverbruik zullen terugdringen met 390.000 vaten per dag in 2030. De CO2-uitstoot zou met 270 miljoen metrische ton afnemen.

Extra banen

“Olie levert de grootste bijdrage aan de uitstoot van broeikasgassen in de Verenigde Staten”, zegt Don Anair, onderzoeksdirecteur bij de UCS. Hoewel bussen en vrachtwagens goed zijn voor slechts 7 procent van het verkeer op de Amerikaanse wegen, dragen ze voor ongeveer 20 procent bij aan de totale vervuilende uitstoot van de transportsector. Alle motorvoertuigen samen, zijn goed voor een derde van de koolstofvervuiling in de VS.

Zuinig rijdende vrachtwagens zullen volgens Anair dan ook een aanzienlijke bijdrage leveren aan de vermindering van de uitstoot van schadelijke broeikasgassen. Het UCS verwacht verder dat de nieuwe standaarden meer dan 40.000 banen zullen opleveren tegen 2020. Dat aantal kan groeien tot 70.000 tegen 2030.

De Associatie van Vrachtwagen- en Motorfabrikanten (EMA), die de belangen van de industrie behartigt, zegt in een reactie al bezig te zijn met het ontwerpen van energiezuiniger motoren en voertuigen. “De EMA en haar leden werken al lange tijd succesvol samen met regelgevende instanties”, zegt voorzitter Jed Mandel.

Subsidies

Sommige voorstanders van meer efficiëntie pleiten ervoor om het geld dat nu naar subsidies voor oliebedrijven gaat, te investeren in onderzoek naar en ontwikkeling van energiezuinige motoren. “Het is goed mogelijk om dat geld te investeren in technologie die nodig is om het olieverbruik te verminderen, de gevolgen van de klimaatverandering te beperken en luchtvervuiling tegen te gaan”, zegt Anair. “Investeren in de technologie van de toekomst, in plaats van belastingvoordelen te geven aan gevestigde industrieën, heeft absoluut zin.”

Ook president Obama heeft het Congres herhaaldelijk opgeroepen een einde te maken aan deze subsidies. “Ik denk dat we af moeten van de naar schatting 4 miljard dollar subsidie die olie- en gasbedrijven jaarlijks krijgen, terwijl ze bijna recordwinsten boeken”, zei de president in 2011. “Als dat geld geïnvesteerd wordt in onderzoek naar schone energie, kan dat echt een verschil maken.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.