Anti-moslimgeweld en numerologie in Myanmar

Twee moskeeën en een aantal huizen van moslims werden vandaag, dinsdag 30 april, vernietigd in een nieuwe opstoot van het geweld tegen moslims in Myanmar. Wat is er aan de hand?

  • CC Hella Delicious In de mythologie van de Myanmarese moslims staat het getal 786, vaak te vinden op gevels van woningen en winkels, voor de aanroeping: 'Bismillah ir-Rhaman ir-Rahim' (In de naam van God, de Barmhartige, de Genadige). CC Hella Delicious

De incidenten vonden plaats in Okkan, een dorp op zo’n honderd kilometer van Yangon, de voormalige hoofdstad. Aanleiding was een banaal fietsongeluk, waarbij een moslimvrouw tegen een jonge boeddhistische novice aanreed, waarbij het verzamelde voedsel op de grond terechtkwam.

Volgens de internetkrant The Irrawaddy liep de ruzie tussen beiden verder op toen ze in het politiekantoor gebracht werden in een verzoeningspoging. Dat resulteerde tegen de namiddag in een grote volkstoeloop, waarbij de massa overging tot gewelddadige actie. De kalmte keerde pas weer na het arriveren van een honderdtal leden van de oproerpolitie. Een rijstverkoper, Kyaw Khin, vertelde The Irrawaddy dat hij denkt dat de rellen bewust uitgelokt zijn om de twee gemeenschappen tegen elkaar op te zetten. Hij ziet hetzelfde patroon terugkomen in de verschillende incidenten die de voorbije maanden in Myanmar plaatsvonden.

969

Een van de sleutelfiguren in de serie recente gewelddadige incidenten, waarbij de boeddhistische meerderheid islamitische gebedsplaatsen, huizen en winkels van moslims aanviel, is U Wirathu, een 45-jarige monnik uit het Masoeyein klooster bij Mandalay. In 2003 werd hij al tot 25 jaar gevangenis veroordeeld wegens anti-moslim geweld, maar in januari 2012 kwam hij vervroegd vrij.

Sindsdien lanceerde hij een campagne van boeddhistisch nationalisme, waarbij opgeroepen wordt om niet te kopen in de winkels van moslims en geen handel te drijven met moslims. De campagne loopt onder het getal 969 -in Myanmar is het niet vreemd dat aan getallen mythische kracht wordt toegeschreven. In dit geval staat de eerste negen voor de negen bijzondere kenmerken van de Boeddha, de zes staat voor de zes eigenschappen van de leer van de Boeddha en de laatste negen staat voor de negen bijzondere kenmerken van de boeddhistische monniken. Voor een kenner is dat ook samen te vatten als Boeddha-Dharma-Sangha.

Volgens U Wirathu ligt de oplossing van het geweld -dat hij in de feiten zelf aanvuurt en organiseert- in een soort gescheiden ontwikkeling, waarbij de moslims en boeddhisten in aparte gemeenschappen leven, school gaan, winkelen, …

786

Het is meestal niet moeilijk om uit te maken of een winkel gerund wordt door moslims, aangezien velen van hen het cijfer 786 op de deurpost schilderen. In de mythologie van de Myanmarese moslims staat dat getal voor de aanroeping: ‘Bismillah ir-Rahman ir-Rahim’ (In de naam van God, de Barmhartige, de Genadige). In de numerologische oorlog die de extremistische monniken voeren, duiden ze dat moslimgetal als een aanduiding dat ze in de 21ste eeuw Myanmar willen overheersen (7+8+6=21).

Tatmadaw

De rol van het leger, of Tatmadaw in het Birmees, bij al dit geweld is nogal duister en gecontesteerd. Volgens de meeste ooggetuigen van de voorbije maanden treedt het leger niet of veel te laat op. Ook bij het incident in Okkan vandaag wordt gesteld dat de ordediensten niet opgewassen waren tegen de woedende menigte. Met name in de stad Meiktila, waar op 19 maart veertig doden vielen, 8000 mensen ontheemd werden en 828 gebouwen vernield werden, worden er vragen gesteld bij die afzijdigheid. In die stad is immers de grootste luchtmachtbasis van het sterk gemilitariseerde land gevestigd.

Ook Tomas Ojea Quintana, de speciale VN-rapporteur voor mensenrechten in Myanmar, bevestigt dat soldaten en politie zich soms afzijdig hielden ‘terwijl gewelddaden voor hun ogen werden begaan, inclusief acties door zeer goed georganiseerde ultra-nationalistische boeddhistische monniken’.

Volgens Muang Zarni, onderzoeker aan de London School of Economics, hebben het leger en de overheid een dubbel belang bij de onrust. Enerzijds zijn er de legerkringen die hiervan gebruik willen maken om de democratische hervormingen af te remmen, met het argument dat er anders onbeheersbare instabiliteit dreigt. Anderzijds is het appel op het collectieve belang van “de boeddhisten” tegenover “de moslims” een mobiliserend verhaal waartegen iemand als Aung San Suu Kyi alleen een principieel verhaal van mensenrechten en democratie kan plaatsen, wat veel mensen minder aanspreekt. Aung San Suu Kyi heeft inderdaad nog bijna niet gereageerd op dit communautaire geweld -tot frustratie van veel mensenrechtenactivisten en moslimgemeenschappen.

Rohingya

Een heel apart onderdeel van het anti-moslimgeweld wordt gevormd door de aanvallen door de Rakhine tegen de Rohingya in de Arakan deelstaat. De Rohingya worden al sinds decennia vervolgd in Myanmar (voorheen Birma). In 1978 werden 200.000 Rohingya het land uitgedreven door het leger en in 1991 deed het leger dat nog eens over met 250.000 Rohingya. Volgens de overheid hebben zij immers geen erkende Myanmarese nationaliteit, maar zijn het illegale immigranten uit Bangladesh. In 1982 werden de Rohingya officieel staatloos, wat ook draconische beperkingen van hun vrijheden inhoudt. Zo mogen ze pas huwen als de overheid daar toestemming toe geeft en kunnen ze geen grond bezitten in Myanmar.

Human Rights Watch bracht eerder deze maand een verschroeiend rapport uit over de staatsrepressie en de vrije hand die civiele groepen krijgen om geweld te plegen tegen de Rohingya. All you can do is pray werd afgewezen door de overheid als eenzijdig. De regering lanceerde daarop een eigen onderzoek, dat twee dagen geleden vrijgegeven werd. Als oplossing voor het geweld in Arakan stelt het rapport voor een sterkere aanwezigheid van ordetroepen te voorzien, de twee botstende gemeenschappen beter te segregeren en meer vorming over gezinsplanning te organiseren.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.