Archeologische schade door Dakarrally groter dan aangenomen
De Dakarrally heeft in Chili nog meer schade aangericht dan begin dit jaar werd aangenomen. Volgens een gedetailleerde studie verstoorden de rallyrijders vijf archeologische sites en een gebied waar waarschijnlijk nog meer oudheidkundige schatten verborgen zitten. De regering in Santiago heeft al vier miljoen euro uitgetrokken om de rally in 2010 opnieuw in Chili mogelijk te maken.
Daniela Estrada . 27 juli 2009
De Dakarrally trok in januari dit jaar voor het eerst door Chili en Argentinië. De traditionele route door Noord- en West-Afrika werd te gevaarlijk geacht wegens de terreurdreiging en de politieke instabiliteit in Mauritanië.
Volgens een voorlopig rapport van de Chileense Monumentenraad donderden de vijfhonderd auto’s, motoren, quads en vrachtwagens in Chili over verschillende waardevolle sites heen. Uit het eindverslag dat eerder deze maand verscheen, blijkt dat de schade nog groter is dan eerst werd aangenomen.
De deelnemers vermorzelden onder meer menselijke botten, pijlpunten, potscherven, bewerkte schelpen en restanten van bouwsels onder hun wielen. Dat gebeurde op vier sites in de Atacamawoestijn en twee in de regio van Coquimbo, beide in het noorden van Chili. Op die sites, die nog niet goed zijn onderzocht en in kaart gebracht, zijn restanten te vinden van verschillende culturen die dateren van 9000 voor Christus tot het jaar 1500 van onze tijdrekening.
Volgens het rapport is de schade “onherstelbaar” en had ze kunnen worden vermeden als de organisatoren zich hadden gehouden aan de aanbevelingen die de Monumentenraad in 2008 had overgemaakt. De raad kreeg de route van de rally te laat door, waardoor er geen tijd meer was om na te gaan waar er belangrijke sites lagen die moesten worden vermeden. Slechts één rit werd op het nippertje nog ingekort om een archeologische vindplaats te sparen.
De Monumentenraad heeft al een voorstel klaar over hoe de schadevergoeding eruit kan zien die de organisatoren zouden moeten betalen. Er is nu ook een betere beschrijving van de bekende en vermoedelijke archeologische vindplaatsen in de Chileense woestijngebieden, zodat er sneller alarm kan worden geslagen als de route voor 2010 bekend is. De rally kan dan door middel van controleposten rond die waardevolle gebieden worden geleid.
De organisatoren hebben al beloofd dat de rally van 2010 beter georganiseerd zal zijn dan dit jaar. Door de verhuizing van Afrika naar Latijns-Amerika was er te weinig tijd om alle etappes van de editie 2009 goed voor te bereiden.
Maar er zijn ook pogingen om de rally helemaal te verbieden. Milieubewegingen in Chili en Argentinië verzetten zich al in 2008 tegen de komst van de wedstrijd. Ze waarschuwen voor schade aan het milieu en argumenteren ook dat de rally het gebruik van benzineverslindende auto’s en motoren aanmoedigt.
De Chileense milieubeweging Acción Ecológica had op basis van het eerste rapport van de monumentenraad al in maart een verzoekschrift ingediend bij de regering om de schade precies te doen vaststellen. Nu wil de beweging klacht indienen tegen de onderminister van Sport, Jaime Pizarro. Ze hoopt dat de editie van 2010 alsnog wordt afgeblazen.
Volgens een voorlopig rapport van de Chileense Monumentenraad donderden de vijfhonderd auto’s, motoren, quads en vrachtwagens in Chili over verschillende waardevolle sites heen. Uit het eindverslag dat eerder deze maand verscheen, blijkt dat de schade nog groter is dan eerst werd aangenomen.
Menselijke resten
De deelnemers vermorzelden onder meer menselijke botten, pijlpunten, potscherven, bewerkte schelpen en restanten van bouwsels onder hun wielen. Dat gebeurde op vier sites in de Atacamawoestijn en twee in de regio van Coquimbo, beide in het noorden van Chili. Op die sites, die nog niet goed zijn onderzocht en in kaart gebracht, zijn restanten te vinden van verschillende culturen die dateren van 9000 voor Christus tot het jaar 1500 van onze tijdrekening.
Volgens het rapport is de schade “onherstelbaar” en had ze kunnen worden vermeden als de organisatoren zich hadden gehouden aan de aanbevelingen die de Monumentenraad in 2008 had overgemaakt. De raad kreeg de route van de rally te laat door, waardoor er geen tijd meer was om na te gaan waar er belangrijke sites lagen die moesten worden vermeden. Slechts één rit werd op het nippertje nog ingekort om een archeologische vindplaats te sparen.
Beterschap
De Monumentenraad heeft al een voorstel klaar over hoe de schadevergoeding eruit kan zien die de organisatoren zouden moeten betalen. Er is nu ook een betere beschrijving van de bekende en vermoedelijke archeologische vindplaatsen in de Chileense woestijngebieden, zodat er sneller alarm kan worden geslagen als de route voor 2010 bekend is. De rally kan dan door middel van controleposten rond die waardevolle gebieden worden geleid.
De organisatoren hebben al beloofd dat de rally van 2010 beter georganiseerd zal zijn dan dit jaar. Door de verhuizing van Afrika naar Latijns-Amerika was er te weinig tijd om alle etappes van de editie 2009 goed voor te bereiden.
Milieubeweging hoopt op verbod
Maar er zijn ook pogingen om de rally helemaal te verbieden. Milieubewegingen in Chili en Argentinië verzetten zich al in 2008 tegen de komst van de wedstrijd. Ze waarschuwen voor schade aan het milieu en argumenteren ook dat de rally het gebruik van benzineverslindende auto’s en motoren aanmoedigt.
De Chileense milieubeweging Acción Ecológica had op basis van het eerste rapport van de monumentenraad al in maart een verzoekschrift ingediend bij de regering om de schade precies te doen vaststellen. Nu wil de beweging klacht indienen tegen de onderminister van Sport, Jaime Pizarro. Ze hoopt dat de editie van 2010 alsnog wordt afgeblazen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws