Argentijnse motor dreigt zonder brandstof te vallen

De Argentijnse economie, die al tien jaar onafgebroken groeit, dreigt zonder brandstof te vallen. Door gebrek aan investeringen worden de voorraden steeds schaarser.

Van 1989 tot 2010 is de Argentijnse reservehorizon voor petroleum van 14 naar 9,5 jaar gedaald, en die voor gas van 34 naar 7 jaar, zeggen experts. Die horizon is een combinatie van de vastgestelde reserves, de vermoedelijke reserves en de productie.

Contracten verbreken

De twee belangrijkste olieprovincies, Chubut en Santa Cruz, in het zuiden van het land, hebben daarom deze week besloten de concessies van YPF, dat voor 57,4 procent in handen is van het Spaanse Repsol, stop te zetten wegens gebrek aan investeringen. Gelijkaardige beslissingen tegen YPF komen er aan in de westelijke provincie Mendoza en in Neuquén in het zuidwesten.

YPF is een voormalig staatsbedrijf dat een derde van de Argentijnse olie en bijna een kwart van het Argentijnse gas produceert. Het kondigde aan dat het de overheidsbeslissingen via de rechtbank zal aanvechten. Maar de wet geeft de provincies het recht de oliecontracten te herzien als er te weinig activiteit is.

Kritieke situatie

De laatste decennia hebben de oliebedrijven alleen olie gewonnen in bekende velden, zegt econoom Mariano Barrera van het Cifra, de studiedienst van de vakbond CTA.

Barrera heeft zopas een rapport gepubliceerd over de winning van fossiele brandstoffen in Argentinië. Hij zegt dat de sector zich een “kritieke situatie” bevindt.

Argentinië is altijd gewoon geweest zichzelf te bevoorraden maar moest vorig jaar voor meer dan 7 miljard euro brandstof invoeren. De olieproductie van YPF lag vorig jaar 6,5 procent lager dan het jaar voordien, de gasproductie zelfs 10 procent lager. Het energiedeficit kan dit jaar nog groter worden, zegt Barrera.

Vlaggenschip

YPF “is de reserves aan het uitputten”, zegt econoom Andrés Asiain van het onafhankelijke studiecentrum Cemop. Hij schreef in februari mee aan een rapport over de strategie van YPF.

YPF, dat in 1922 werd opgericht, was tot zijn privatisering in 1992 het vlaggenschip van de Argentijnse economie. In 1999 kwam het in handen van Repsol.

Volgens het rapport waaraan Asiain meeschreef, is het probleem van YPF “niet het gevolg van inefficiënt bedrijfsbeheer maar van een algemene strategie van de Spaanse multinational.” Repsol haalt de meeste inkomsten uit Argentinië maar investeert vooral in Alaska, de Golf van Mexico, de Caraïben en Noord-Afrika, aldus het rapport. “Het gaat om een roofzuchtige logica die de reserves spectaculair doet dalen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.