Argentijnse series populair over de hele wereld

Argentinië heeft zich in iets meer dan tien jaar opgewerkt tot een van ’s werelds grootste producenten van soaps, miniseries, reclamespots en amusementsprogramma’s. Het geheim is een combinatie van sterke scripts, hoogwaardige techniek en lage kosten.
Argentinië is momenteel de op drie na grootste exporteur ter wereld van televisiecontent, na Groot Brittannië, de Verenigde Staten en Nederland. Elk jaar produceert Argentinië voor de buitenlandse markt 15 films, 400 commercials en 600 tv-programma’s.
De Argentijnse tv-export kreeg ongeveer vijf jaar geleden zijn vorm, zegt  Silvana D’Angelo, aan het roer van productiemaatschappij Flor Latina Entertainment Group. “De grootste ontwikkeling in de afgelopen drie jaar heeft echter de verkoop van formats doorgemaakt”, verduidelijkt ze. Momenteel bestaat 30 procent van de Argentijnse tv-export uit volledige programma’s en 70 procent uit formats en advies over de productie en bewaking van het format.

Script


“Buitenlandse productiemaatschappijen zijn geïnteresseerd in Argentinië vanwege de vele getalenteerde scriptschrijvers, producers en regisseurs die het land telt”, zegt D’Angelo. Maar de sleutel tot succes is het script: “Een goed script is de basis van een televisieprogramma, meer nog dan de cast of de producenten.”
Technische kennis, creativiteit en de mooie beelden die het land te bieden heeft, maken het een interessante plek voor de internationale tv-industrie. Daarnaast spelen de lage productiekosten een rol, in het bijzonder na de flinke waardedaling van de Argentijnse peso ten opzichte van de dollar aan het begin van 2002.
Veel programma’s die in Argentinië goed bekeken zijn, worden kant-en-klaar verkocht en uitgezonden in vele talen. Bekende series die jarenlang in het buitenland te zien waren, zijn ‘Chiquititas’, ‘Rebelde Way’ en ‘Casi Ángeles’. Argentijnse acteurs worden daardoor ook moeiteloos herkend in landen als Israël, Rusland of Turkije.

LouisLouise


In andere gevallen worden alleen het format en een licentie verkocht zodat een lokale versie van het programma kan worden geproduceerd. Een voorbeeld hiervan is de comedyserie ‘Los Roldán’, die in Mexico is uitzonden onder de titel ‘Los Sánchez’ en in Colombia als ‘Los Reyes’. Over de hele wereld genieten tv-kijkers van spin-offs van Argentijnse programma, die aangepast zijn aan de lokale cultuur met bekende acteurs uit eigen land. Een grote hit was ‘Lalola’, een comedy die hele hoge kijkcijfers in Argentinië haalde en doorverkocht werd aan zestig landen. In Vlaanderen werd de telenovelle LouisLouise die in 2008 en 2009 te zien was op de zender vtm, gebaseerd op het Argentijnse succesformat. Kijkers in maar liefst zeventig landen zwijmelden dan weer weg bij ‘Muñeca brava’ (1998-1999), een soapserie waarin de Urugyaanse actrice Natalia Oreira schittert.
Originele scripts die een groot publiek en verschillende culturen aanspreken, zijn zeer gewild. Sommige producties worden geheel in Argentinië geproduceerd maar zijn in eerste instantie uitsluitend besteed voor de buitenlandse markt. Flor Latina maakte ‘Impostores’ voor de Latijns Amerikaanse poot van Fox die het programma op de buis bracht in Mexico, de Verenigde Staten en toen pas op de Argentijnse tv.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3098   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift