Auto-industrie in beweging

Volkswagen dankt af in Brazilië en opent een fabriek in Rusland. Hoe diep is de crisis in de mondiale auto-industrie?
Volkswagen wil tegen 2009 een nieuwe fabriek in Rusland op volle toeren en onderzoekt de mogelijkheid voor een nieuwe vestiging in India. Is de auto-industrie op zoek naar nieuwe markten of naar goedkope werkkrachten? Glenn Rayp, professor aan de Universiteit Gent: ‘In Europa kampen de autofabrikanten duidelijk met een overcapaciteit. Ze zijn dus op zoek naar nieuwe markten. Zuid-Amerika en vooral China werden eerder al ontdekt. Vandaag zijn Rusland en India aan de beurt. Deze evolutie bewijst dat de auto-industrie allesbehalve dood is. Op wereldvlak zal de vraag naar auto’s zelfs nog toenemen.’
Dat nieuwe fabrieken in Rusland of India mogelijk passen in een zoektocht naar goedkope werkkrachten, ontkent Volkswagen-woordvoerder Hartwig von Sass ten stelligste. ‘Er is absoluut geen sprake van een verschuiving van de productie naar lagelonenlanden. In Rusland -en in de toekomst eventueel ook in India- zal een basisversie van de kleinere VW-modellen geproduceerd worden, aangepast aan de koopkracht en de mindere verkeersinfrastructuur in die landen. Het gaat dus om productie voor lokale verkoop. De uitbreidingsplannen zullen geen gevolgen hebben voor de Europese Volkswagen-filialen.’ Geruchten in de Duitse pers over ontslagen of zelfs sluiting van Volkswagen Vorst of een van de Spaanse vestigingen doet de Duitse woordvoerder af als onzin.
Dat de nieuwe fabriek in Rusland op 150 kilometer van Moskou zal liggen, lijkt Volkswagen gelijk te geven, denkt ook Glenn Rayp. ‘Moskou is te ver verwijderd van Europa of zelfs van de Aziatische landen. Van daaruit exporteren zou economisch niet interessant zijn. Als Volkswagen er bovendien een eenvoudige wagen zonder al te veel franjes gaat produceren, kan Moskou en omstreken een interessante regio zijn.’ (wd)

Volkswagen verlegt grenzen


De Duitse autofabrikant Volkswagen verlegt zijn territorium. In 32 Volkswagenvestigingen wereldwijd werken zowat 350.000 mensen die jaarlijks meer dan 5 miljoen nieuwe wagens produceren. Maar de wereld verandert. Nieuwe markten moeten worden veroverd, voor oude markten moet de strategie worden aangepast. Zo besliste Volkswagen een nieuwe vesting te openen in Rusland en wordt ook nagedacht over een fabriek in India. In Brazilië wordt de productie dan weer teruggeschroefd.
Hartwig Von Sass, perswoordvoerder bij Volkswagen, vertelt trots over de uitbreidingsplannen: ‘Volkswagen zal in Kaluga, op zo’n 150 kilometer van Moskou, een nieuwe fabriek te beginnen. De tweede helft van volgend jaar moeten in Kaluga de eerste wagens van de band rollen. Bedoeling is om er vanaf 2009 jaarlijks 115.000 nieuwe wagens te produceren.’ Ook India staat op het verlanglijstje van de Duitse autofabrikant. ‘Na China en Rusland is India op dit moment een van de markten met de grootste potentiële groei in de automobielindustrie’, legt Von Sass uit.
‘India is een erg interessante markt, maar de hoge importquota maken de import van auto’s er bijna onmogelijk. Een eigen fabriek zou die klip kunnen omzeilen.’ Met die hoge tarieven op de invoer van industriële producten, waaronder auto’s, probeert India zijn eigen (auto)industrie te beschermen. Of die aanpak nog lang kan worden volgehouden, is nog maar de vraag. Op dit ogenblik proberen de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en India een vergelijk te vinden waardoor de tarieven omlaag zouden gaan, voorlopig zonder resultaat.
Het is bij Volkswagen niet allemaal rozengeur en maneschijn. Eind augustus gingen berichten de wereld rond over stakende arbeiders in het Braziliaanse São Paulo. Op dit ogenblik werken in vijf Braziliaanse vestigingen van Volkswagen 22.000 werknemers.
Junia Nogueira de Sá, woordvoerster voor Volkwagen do Brasil, licht de commotie toe: ‘De voorbije 8 jaar maakte Volkswagen in Brazilië verlies. Op dit ogenblik is meer dan 40 procent van de productie bestemd voor export, grotendeels naar Argentinië, Mexico en Europa, maar dat is momenteel een verlieslatende activiteit. Om de toekomst van Volkwagen do Brasil te verzekeren, zijn daarom grondige herstructureringen nodig. Tegen 2008 moeten 4300 werknemers op zoek naar een andere baan. Na gesprekken met de stakende werknemers werd daarover op 14 september een akkoord bereikt.’
Dat export uit Brazilië economisch gezien niet interessant is, heeft onder meer te maken met de stijgende koers van de real, de Braziliaanse munteenheid, zegt Junia de Sá. Ook andere multinationals met vestingen in Brazilië klaagden al over de dure Braziliaanse munt die van exportproducten duurdere producten maakt. (wd)

‘India wacht buitensporige vervuiling’


Het Indiase Centrum voor Wetenschap en Milieu (CSE) voorspelt dat India een periode van verregaande milieuproblemen wacht. De vervuiling zou zelfs veel groter kunnen zijn dan ooit gekend elders in de wereld. Het CSE legt een rechtstreekse verband tussen de verwachte milieuproblemen en de groeiende auto-industrie in India.
De organisatie doet daarom op haar website een oproep aan consumenten, overheid en de auto-industrie om het milieuaspect niet uit het oog te verliezen. Van de overheid wil het centrum dat ze de wetgeving aanpast. India moet de strengste Europese milieurichtlijnen invoeren om zo de fabrikanten te dwingen minder vervuilende auto’s op de markt te brengen. Als we dan toch massaal met de auto gaan rijden, hoeven dat geen zwarterookuitstotende oude wrakken te zijn, lijkt de onderliggende gedachte. Maar ook de auto-industrie moet haar verantwoordelijkheid nemen. Zij mag niet wachten op een strengere wetgeving en moet nu al auto’s bouwen en promoten die voldoen aan de strengste milieunormen.
Voor de toekomst vraagt het CSE dat alternatieve technologieën -zoals een auto op basis van brandstofcellen- verder ontwikkeld worden, zodat fossiele brandstoffen niet meer nodig zijn. Toch verwacht Hans-Georg Kusznir van Techniek en milieu Volkswagen, ten vroegste in 2020 een doorbraak op dat vlak. ‘De technologie staat niet op punt en de markt is er niet klaar voor. De markt vraagt nu zuinige wagens die minder vervuilen. We proberen dus de CO2-uitstoot en de uitstoot van dieselpartikels zoveel mogelijk terug te dringen. Om de periode tot 2020 te overbruggen, werken we verder aan motoren die helemaal of deels op biobrandstof draaien. En we blijven natuurlijk investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologieën.’ (wd)
www.cseindia.org/programme/industry/recommendations.htm
Reageer via info@mo.be

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.