Autoproducenten mee verantwoordelijk voor vrede in het verkeer

Niet alleen automobilisten en de
verkeersministers zijn verantwoordelijk voor een veilig verkeer, ook de
autoproducenten moeten hun steentje bijdragen. Onder Braziliaanse ambtenaren
en ngo’s gaan steeds meer stemmen op om de maximumsnelheid van auto’s te
begrenzen tot de wettelijk toegestane limieten.


We moeten ons afvragen waarom keurige, vredelievende burgers roekeloos
gedrag beginnen te vertonen wanneer ze achter het stuur van hun wagen
zitten, zegt verkeersexpert Mauri Cruz van het Instituto Ruaviva. Cruz
vindt het hypocriet de schuld voor de verkeersdoden op de chauffeurs af te
schuiven. De huidige autoreclame is een invitatie tot snelheid en geweld,” vindt hij.

Stadsplanner Nazareno Stanislau Affonso deelt die mening. De vice-voorzitter van de Nationale Organisatie voor Openbaar Vervoer (ANTP) begrijpt niet waarom auto’s een topsnelheid moeten hebben van 200 kilometer per uur wanneer de snelheidslimiet op 120 kilometer per uur ligt. In de files van de grootstad Sao Paolo ligt de topsnelheid lager dan 20 kilometer per uur.

Affonso stelt voor personenwagens uit te rusten met een snelheidsbegrenzer,
zoals dat in sommige Braziliaanse metropolen al voor bussen het geval is.
Overdreven snelheid is de hoofdoorzaak van verkeersongelukken, al probeert
Affonso die term te vermijden omdat ongelukken de indruk geven
onvermijdbaar te zijn. In Brazilië sterven elk jaar 30.000 mensen in het
verkeer. Van de 300.000 gewonden houdt ongeveer een derde een blijvend
letsel over.

Affonso weet waarover hij het heeft. Als verkeersverantwoordelijke in de
hoofdstad Brasilia bedacht hij het programma Vrede in het Verkeer,
waardoor het jaarlijkse dodental in vier jaar tijd slonk van 825 tot 400.
Chauffeurs kregen de raad hun veiligheidsgordel te gebruiken, er kwamen
zebrapaden en vooral radarcontroles om laagvliegers te onderscheppen. Voor
de radar lag de gemiddelde snelheid op de brede avenue Lago Sul op 102
kilometer per uur.

Na afloop van het programma vroegen de mensen spontaan om een verlenging van
de maatregelen. Respect voor voetgangers en verkeersregels werden een
gewoonte, zegt journalist Carlos Muller die vijftien jaar in Brasilia heeft
gewoond. Mogelijk hebben ook de stedenbouwkundige kwaliteiten van de relatief
nieuwe hoofdstad tot het succes bijgedragen.

De wegen en kruispunten zijn logischer aangelegd en dat maakt het verkeer
minder neurotisch dan in andere steden, aldus Muller. Een gelijkaardig
programma in Porto Alegre liep uit op een fiasco: De mensen vernielden de
verkeersradars.

Het ANTP wil het programma voor vrede in het verkeer nu op nationaal niveau
invoeren. Bekende Brazilianen moedigen de mensen in een publiciteitscampagne
aan de zebrapaden te gebruiken. Verder zijn strengere boetes aangekondigd.

Volgens het Insituto Ruaviva is duurzame mobiliteit alleen mogelijk wanneer
voorrang wordt gegeven aan voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. De
ngo rekende uit dat personenwagens met slechts 1 inzittende in Sao Paolo
slechts 18 procent van de mensen ter bestemming brengen, maar daarvoor 60
procent van de beschikbare verkeersruimte opslorpen.

Veruit de meeste dodelijke verkeersslachtoffers vallen in de ontwikkelingslanden. De recentste cijfers daarover - een rapport van het Wereldforum voor Gezondheidsonderzoek uit 1999 – laten daarover geen twijfel bestaan. In 1998 waren de industrielanden ‘slechts’ goed voor 140.000 van de 1,2 miljoen dodelijke verkeersslachtoffers. De rest, meer dan een miljoen mensen, leefde en stierf in Afrika, Azië, Zuid- en Centraal-Amerika, de Cariben en Centraal- en Oost-Europa.”




Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.