Banken folteren in India

Wie zijn lening niet kan terugbetalen, moet voor zijn leven vrezen in India. Multinationale banken maken zich schuldig aan intimidatie en geweldpleging, vaak met tragische gevolgen.
De voorbije weken ging een golf van verontwaardiging door India toen bleek dat multinationale banken knokploegen inzetten om schulden op te eisen. De concerns met miljoenenwinsten deinzen er niet voor terug klanten te molesteren voor enkele duizenden roepies.

Van marteling tot verkrachting


De grote banken huren ‘agentschappen’ in die zich specialiseren in het terugvorderen van schulden. Deze agentschappen veroorloven zich het gebruik van alle vormen van intimidatie, van marteling tot verkrachting, om de klanten onder druk te zetten.
‘Ze verscheurden mijn hemd en gaven me elektroshocks op mijn borst’, getuigt een wetenschapper uit Hyderabad. Hij was niet in staat zijn maandelijkse afbetaling te doen aan het bedrijf ICICI, India’s tweede grootste bank. In Dehli werd Vinod Kumar met ijzeren staven neergeknuppeld, omdat hij zich toevallig in de auto bevond die zijn vriend nog niet had afbetaald. Een 42-jarige man uit Hyderabad werd op de kantoren van een leningsagentschap zo hardhandig aangepakt dat hij ter plekke overleed.
De intimidatie kan soms maandenlang aanhouden, tot de slachtoffers uit pure wanhoop zelfmoord plegen. Volgens de gegevens van politie van Hyderabad hebben al negen mensen zich van het leven beroofd na herhaaldelijke vernedering of aanranding.

Onverantwoord leengedrag


De multinationals voelen zich niet verantwoordelijk voor de tragische gebeurtenissen. Aangezien ze deze taak uitbesteden aan kleine private ondernemingen, onttrekken ze zich aan elke verantwoordelijkheid. Hier dacht het Indiase hooggerechtshof anders over: het hof oordeelde in oktober dat banken rechtstreeks verantwoordelijk zouden worden gehouden voor de wandaden gepleegd door private agentschappen, waarna de eerste veroordelingen volgden.
De banken worden ook beschuldigd van onverantwoord leengedrag. Volgens financiële experts mikken de banken met agressieve telemarketing vooral op mensen die in geldnood zitten. De meest kwetsbare gezinnen stemmen in met deze leningen. Wanneer ze het benodigde geld voor de afbetaling niet bij elkaar krijgen, riskeren ze een bezoek van het leningsagentschap. HSBC, een multinational met hoofdzetel in Londen, verklaarde echter onverminderd door te gaan met de leningen aan groepen met een laag inkomen. 
Ondertussen is de bank ICICI overgegaan tot het betalen van schadevergoedingen aan de families van de slachtoffers van geweldpleging. De banken stellen echter dat het huidige klimaat van ‘activisme’ tegen de terugbetaling het volledige leensysteem in gevaar kan brengen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift