In beeld: het grootste containerschip ter wereld

Vandaag, 16 augustus, meert de Mc-Kinney Moller, het grootste containerschip ter wereld, aan in de haven van Rotterdam. Het is de de eerste Europese haven die het schip aandoet. Het schip van de Deense rederij Maersk voltooit zo zijn eerste reis op de lijn tussen Azië en Europa. Het schip is het eerste in de zogenaamde Triple-E klasse van Maersk, die efficiënter en milieuvriendelijker moet zijn en een groter schaalvoordeel moet hebben dan klassieke containerschepen.

  • Maersk De Mc-Kinney Moller in de Maleisische haven van Tanjung Pelepas. Maersk
  • Maersk Een van de 31 megasecties waaruit het schip in Zuid-Koreaanse dokken werd opgebouwd. De secties werden tot op 4 millimeter nauwkeurig aan elkaar gezet. Maersk
  • Maersk Een van de twee reusachtige schroeven van het schip. De schroeven hebben een diameter van bijna 10 meter. Maersk
  • Sean Lee De eerste container wordt op het schip geladen in de Zuid-Koreaanse haven van Busan, 16 juli 2013. Sean Lee
  • Maersk Het schip wordt met containers geladen in Tanjung Pelepas, Maleisië. Het kan 18.000 van de standaard twintigvoetscontainers vervoeren. Maersk
  • Maersk Feestelijkheden bij de aankomst van de Mc-Kinney Moller in de haven van Shanghai, de grootste containerterminal ter wereld. Maersk
  • Navo Ocean Shield In de Golf van Aden, berucht op zijn piraten, kreeg het schip het gezelschap van het Nederlandse fregat Van Speijk. Het fregat patrouilleert in de Golf in het kader van de antipiraterij-operatie Ocean Shield van de Navo. Navo Ocean Shield
  • Suez Canal Authority De Mc-Kinney Moller bij het doorkruisen van het Suezkanaal, 9 augustus 2013. Samen met nog 67 andere schepen zorgde het schip voor een record: op 1 dag werd 4,8 miljoen ton goederen door het kanaal getransporteerd. Suez Canal Authority

De maiden trip van de Mc-Kinney Moller startte op 15 juli, met stops in de Zuid-Koreaanse havens van Busan en Kwangyang. Het schip werd ook in Zuid-Korea gebouwd, in de dokken van Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Na het aandoen van nog zes Aziatische havens in China, Singapore en Maleisië, zette het schip koers naar Europa. Vorige week vrijdag, 9 augustus, doorkruiste het het Suezkanaal om koers te zetten naar de grote Noord-Europese havens.

Traag maar efficiënt

De Mc-Kinney Moller, genoemd naar de stichter van de rederij, is de eerste van 19 zusterschepen in de Triple-E klasse. Door het minder gestroomlijnd ontwerp van de romp, geoptimaliseerd voor lagere snelheden, een kleinere motor en grotere schroeven, stoten de Triple-E schepen minder CO2 uit dan klassieke containerschepen.

Door de enorme omvang van schip (het kan 18.000 van de standaard 20-voetscontainers laden) wordt door schaalvoordelen de efficiëntie van het schip nog verhoogt. Zeker ten opzichte van lucht- of wegtransport is de uitstoot voor het transport van 1 ton goederen over een zelfde afstand over zee veel efficiënter.

Met de Triple-E klasse mikt Maersk ook op een grote recycleerbaarheid. Elk onderdeel van het schip heeft een ‘paspoort’ dat de leverancier en de kwaliteit van het gebruikte materiaal bijhoudt. Bij de afbraak van het schip kan het hoogwaardige staal zo gescheiden worden van het minderwaardige. Op die manier kan de 60.000 ton staal waaruit het schip bestaat (meer dan 8 keer de hoeveelheid staal van de Eiffeltoren), gemakkelijker gebruikt worden voor het bouwen van nieuwe schepen en nieuwe containers.

Antwerpen

Hoewel het schip niet het grootste schip ooit gebouwd is, zijn de afmetingen duizelingwekkend: 400 meter lang, 59 meter breed en 73 meter hoog. Door deze afmetingen kan het schip niet zomaar elke haven aandoen. Op zijn eerste reis slaat het schip alvast de haven van Antwerpen over. Of het schip technisch gezien Antwerpen kan aandoen wordt nog onderzocht.

Na Rotterdam vaart het reuzenschip verder naar Bremen, Gdansk, Aarhus en Gotenburg.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift