Bekendheid fair trade in de lift
Meer dan tachtig procent van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de aankopen in het gezin, weten wat fair trade is. In 2005 was dat 66%. Het aantal mensen dat fairtradeproducten koopt, blijft echter stabiel.
21 november 2007
Dat blijkt uit een opiniepeiling van onderzoeksbureau IPSOS in opdracht van het Fair Trade Centre, een programma van de Belgische Technische Coöperatie.
58 procent van de mensen die eerlijke handel zeggen te kennen, kopen ook deze fairtradeproducten. In 2005 was dat nog 55 procent. Het percentage van aankoopverantwoordelijken in het gezin dat fairtradeproducten koopt, blijft echter stabiel op 36 procent.
Koffie is het vaakst gekochte fairtradeproduct, gevolgd door fruit, chocolade, wijn, honing en rijst. De meerderheid van de mensen die fairtradeproducten koopt, doet dat voor de goede zaak, voor de kwaliteit van de producten (30%) en de zorg om respect voor de producenten (16%).
In tegenstelling tot de peiling van twee jaar geleden worden fairtradeproducten nu hoofdzakelijk in de supermarkt gekocht, 36% van de ondervraagden koopt de producten in gespecialiseerde winkels. In 2005 was dat nog een meerderheid. Delhaize, Colruyt en Carrefour voeren het lijstje aan.
Fair trade geniet een gunstig imago: 86 procent van de ondervraagden die al van fair trade gehoord hebben, hebben een veeleer positief of heel positief beeld van fair trade.
IPSOS voerde het onderzoek in september 2007 uit door middel van het online panel van de organisatie, bij een representatieve steekproef van 1019 personen.
58 procent van de mensen die eerlijke handel zeggen te kennen, kopen ook deze fairtradeproducten. In 2005 was dat nog 55 procent. Het percentage van aankoopverantwoordelijken in het gezin dat fairtradeproducten koopt, blijft echter stabiel op 36 procent.
Koffie is het vaakst gekochte fairtradeproduct, gevolgd door fruit, chocolade, wijn, honing en rijst. De meerderheid van de mensen die fairtradeproducten koopt, doet dat voor de goede zaak, voor de kwaliteit van de producten (30%) en de zorg om respect voor de producenten (16%).
Supermarkt
In tegenstelling tot de peiling van twee jaar geleden worden fairtradeproducten nu hoofdzakelijk in de supermarkt gekocht, 36% van de ondervraagden koopt de producten in gespecialiseerde winkels. In 2005 was dat nog een meerderheid. Delhaize, Colruyt en Carrefour voeren het lijstje aan.
Fair trade geniet een gunstig imago: 86 procent van de ondervraagden die al van fair trade gehoord hebben, hebben een veeleer positief of heel positief beeld van fair trade.
IPSOS voerde het onderzoek in september 2007 uit door middel van het online panel van de organisatie, bij een representatieve steekproef van 1019 personen.
Belangrijkste kanalen om kennis te maken met fair trade
- Televisie (20%)
- Oxfam-Magasins du monde en de Wereldwinkels (16%)
- Krantenartikels (10%)
- School (5%)
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
#WijZijnHier