Blinkend, razendsnel en peperduur

HST wereldwijd in foto en video

Hogesnelheidstreinverkeer wordt weleens het vervoermiddel van de toekomst genoemd: het is snel, veilig en relatief milieuvriendelijk. Grootste nadeel van HST is de prijs: enkel landen die grote investeringen aankunnen, leggen HST-lijnen aan. China is hier het bekendst voorbeeld van, maar ook andere landen willen omwille van prestige en strategische en economische redenen de peperdure HST. Tien foto’s en drie filmpjes illustreren de staat van HST wereldwijd.

  • CC Enzo Jiang Een Chinese HST in Hangzhou, hoofdstad van de oostelijke provincie Zhejiang. China stampte op 5 jaar een HST-netwerk van 10.000 kilometer uit de grond en wil daar in de komende jaren nog enkele duizenden kilometer aan toevoegen. Corruptieschandalen, ongevallen en storingen op het net zijn de groeipijnen die deze snelle uitbreiding kenmerken. CC Enzo Jiang
  • CC AlanCRH Werken op de HST-lijn tussen Guangzhou en Hong Kong in Shenzen, Zuid-China, mei 2011. Het traject tussen Guangzhou en Shenzen opende eind 2011, de dienst naar Hong Kong zal openen in 2015. In vergelijking met andere landen zijn de kosten voor de aanleg van de Chinese HST lager dan in andere landen, maar toch is de totale kost voor het Chinese netwerk begroot op 320 miljard euro. Tijdens de crisis in 2008 versnelde Beijing de investeringen om de economie aan te zwengelen, maar door een dodelijk ongeval in juli 2011 en een haperende financiering wordt de aanleg nu wat vertraagd. CC AlanCRH
  • CC Shinichi Higashi Shinkansen-treinen in de Oi-opslagplaats in Shinagawa, Tokio. De Japanse Shinkansen werd in de aanloop van de Olympische Spelen van Tokyo in 1964 de eerste HST ter wereld. Momenteel is de Shinkansen toe aan zijn vijfde generatie en plant Japan de uitbreiding van zijn netwerk, het tweede grootste in de wereld, met nog enkele honderden kilometer. CC Shinichi Higashi
  • CC Alain Stoll De speciaal gebouwde dubbeldek-TGV op het moment dat hij op 3 april 2007 een nieuw wereldrecord vestigt met een snelheid van 574 kilomter per uur. Frankrijk heeft met zijn TGV een grote HST-traditie en wil tegen 2025 zijn netwerk van bijna 2000 kilometer verdubbelen. CC Alain Stoll
  • CC Mikel Ortega Twee HST's in het Atocha-station in Madrid. Dit type trein wordt ook wel 'pato' ('eend') genoemd. Spanje verscheen met zijn AVE (Alta Velocidad Española of ook ‘vogel’ in het Spaans) veel later dan andere Europese landen op het HST-toneel maar is wel zeer ambitieus. Na China heeft het land het grootst aantal kilometer HST-lijn in aanleg, wat moet leiden tot het tweede grootste netwerk tegen 2025, na het Chinese. CC Mikel Ortega
  • CC Brian Rosen Een Duitse ICE-trein in het nieuwe station van Luik-Guillemins. België heeft via de Eurostar, de Thalys en de ICE HST-verbindingen met Engeland, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Het Belgische net is iets meer dan 200 kilometer lang. CC Brian Rosen
  • TCDD Het land met de meeste ambitie op HST-vlak is wellicht Turkije. Tegen de hondersdste verjaardag van de Turkse republiek in 2023 wil het land, afhankelijk van de bron, tussen de 4000 en 10.000 kilometer HST-lijn. Hiermee wil het land zijn rol als verbinding tussen oost en west ten volle uitspelen. Het krijgt hierbij financiële en technische ondersteuning van Chinese kant. TCDD
  • CC Artem Svetlov Twee Sapsan-HST's in het station van Moskou. Rusland wil zijn Sapsan-lijn tussen Moskou en Sint-Petersburg upgraden om tegen het WK voetbal van 2018 met meer treinen en tegen hogere snelheid tussen de twee steden te kunnen rijden. CC Artem Svetlov
  • Renfe Spanje exporteert zijn HST-technologie naar Saoedi-Arabië. Tegen 2015 moeten pelgrims per HST van Medina naar Mekka kunnen reizen met deze op Spaanse technologie gebaseerde trein. Vijf gloednieuwe stations, met moskee, moeten aan de noden van de reizigers voldoen. Renfe
  • ONCF In september 2011 werd de eerste steen gelegd voor de eerste Marokkaanse HST-lijn, die Casablanca zal verbinden met Rabat en Tangiers. De Marokkaanse HST wordt gebouwd met Franse technologie en moet operationeel zijn tegen 2015. ONCF
Dit artikel maakt deel uit van een reeks over hogesnelheidstreinen wereldwijd. Lees ook

Om beleidsmakers en de publieke opinie te overtuigen om te investeren in HST, maken voorstanders en treinbouwers blitse promotiefilmpjes.

Californië

In Amerika woedt al jaren een hevig debat tussen Republikeinen en Democraten over de noodzaak om te investeren in HST. President Obama, een hevig voorstander van HST, lanceerde in 2009 zijn visie voor HST in Amerika en wil met een recent voorstel hier ook geld voor beschikbaar maken. Of het Congres, dat gedomineerd wordt door de Republikeinen, hier in mee zal gaan is nog maar de vraag.

Onderstaande video is een promotiefilm voor het HST-project in California. Het project gaat al jaren mee, maar of het er ooit komt is nog steeds niet zeker.

Rio de Janeiro — Sao Paulo

Brazilië wilde graag het WK voetbal van 2014 en de Olympische Spelen in 2016 luister bijzetten met een HST-verbinding tussen Rio de Janeiro en San Paulo. Maar door het bergachtig en sterk geurbaniseerd terrein en de hoge eisen die de overheid stelt aan mogelijke investeerders, slaagde de overheid tot nu toe niet in privépartners te vinden voor het project. Een HST tegen 2016 is nu hoogst onzeker geworden.

Onderstaand promotiefilmpje van een Koreaans HST-consortium wil duidelijk maken waarom Brazilië HST nodig heeft.

Medina — Mekka

Saoedi-Arabië daarentegen heeft zijn HST intussen wel op de sporen: de contracten voor de aanleg en uitbating van 300 kilometer spoorlijn en 5 gloednieuwe stations werden intussen getekend. In 2015 zullen moslims op bedevaart tegen 300 kilometer per uur van Medina, via Jedda, naar Mekka kunnen rijden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.