Blinkend, razendsnel en peperduur
Hogesnelheidstreinverkeer wordt weleens het vervoermiddel van de toekomst genoemd: het is snel, veilig en relatief milieuvriendelijk. Grootste nadeel van HST is de prijs: enkel landen die grote investeringen aankunnen, leggen HST-lijnen aan. China is hier het bekendst voorbeeld van, maar ook andere landen willen omwille van prestige en strategische en economische redenen de peperdure HST. Tien foto’s en drie filmpjes illustreren de staat van HST wereldwijd.
- In het spoor van de Chinese hogesnelheidstrein, deel 1, over de HST-lijnen die werden aangelegd in de voorbije decennia en het enorme Chinese netwerk dat op enkele jaren tijd uit de grond werd gestampt.
- In het spoor van de Chinese hogesnelheidstrein, deel 2, over andere landen in de wereld die willen investeren in HST, maar daarbij niet zelden met problemen worden geconfronteerd.
Om beleidsmakers en de publieke opinie te overtuigen om te investeren in HST, maken voorstanders en treinbouwers blitse promotiefilmpjes.
Californië
In Amerika woedt al jaren een hevig debat tussen Republikeinen en Democraten over de noodzaak om te investeren in HST. President Obama, een hevig voorstander van HST, lanceerde in 2009 zijn visie voor HST in Amerika en wil met een recent voorstel hier ook geld voor beschikbaar maken. Of het Congres, dat gedomineerd wordt door de Republikeinen, hier in mee zal gaan is nog maar de vraag.
Onderstaande video is een promotiefilm voor het HST-project in California. Het project gaat al jaren mee, maar of het er ooit komt is nog steeds niet zeker.
Rio de Janeiro — Sao Paulo
Brazilië wilde graag het WK voetbal van 2014 en de Olympische Spelen in 2016 luister bijzetten met een HST-verbinding tussen Rio de Janeiro en San Paulo. Maar door het bergachtig en sterk geurbaniseerd terrein en de hoge eisen die de overheid stelt aan mogelijke investeerders, slaagde de overheid tot nu toe niet in privépartners te vinden voor het project. Een HST tegen 2016 is nu hoogst onzeker geworden.
Onderstaand promotiefilmpje van een Koreaans HST-consortium wil duidelijk maken waarom Brazilië HST nodig heeft.
Medina — Mekka
Saoedi-Arabië daarentegen heeft zijn HST intussen wel op de sporen: de contracten voor de aanleg en uitbating van 300 kilometer spoorlijn en 5 gloednieuwe stations werden intussen getekend. In 2015 zullen moslims op bedevaart tegen 300 kilometer per uur van Medina, via Jedda, naar Mekka kunnen rijden.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Analyse
-
Wereldblog
-
Analyse
-
Nieuws
-
Opinie
-
Nieuws