Braziliaanse scheepsindustrie leeft op door oliewinning

Dankzij de onderzeese oliewinning leeft de Braziliaanse scheepsindustrie weer op. Ooit was ze een van de grootste ter wereld. Na lange stilte neemt de activiteit in de havens weer toe.

Volgens de laatste vooruitzichten zou Brazilië dit decennium nog zijn huidige olieproductie van 2,1 miljoen vaten per dag verdubbelen. In 2008 ontdekte men voor de Braziliaanse kust een enorm olieveld. Voor havens en scheepswerven het signaal om hun activiteit op te voeren.

Boorplatformen

Brazilië had in de jaren zeventig de op een na grootste scheepsindustrie ter wereld maar nadien ging het snel bergafwaarts. Pas in het vorige decennium kon men de trend keren, zegt Sergio Leal, hoofd van het Nationaal Syndicaat voor de Scheepsbouwindustrie (Sinaval).

Met 56.368 rechtstreekse banen heeft de tewerkstelling in de sector een nieuwe recordhoogte bereikt. Daarin zijn dan nog niet de 28.000 arbeiders verrekend die kleinere vaartuigen bouwen. Volgens waarnemers ligt ook het aantal onrechtstreekse banen zeer hoog. 

Om een olieboorplatform te bouwen bijvoorbeeld heeft men al een jaar nodig. In de bouw van boorplatformen bevindt Brazilië zich al opnieuw op de tweede plaats in de wereld, zegt Leal.

Petrobras

Doordat de Braziliaanse oliereserves zich meestal op grote diepte bevinden, is de ontginning en productie van olie en gas relatief duur. Het vereist een uitgebreide infrastructuur en geavanceerde technologie. Het nieuwe olieveld bevindt zich op bijna 7000 meter diepte en op meer dan 300 kilometer van de kust. 

De Braziliaanse regering heeft de laatste jaren de nationale olie-industrie flink verstevigd. In 2004 kondigde Transpetro, filiaal van staatsoliebedrijf Petrobras, aan dat het zijn vloot met 49 nieuwe olieschepen zou uitbreiden. Twee derde van de onderdelen was Braziliaans.

De scheepsindustrie, die zich vroeger in Rio de Janeiro concentreerde, breidde uit naar andere havens. In tonnage is Suape nu de belangrijkste haven, onder meer door een nieuwe scheepswerf. Rio blijft de meeste mensen tewerkstellen en heeft een meer gediversifieerde productie, zegt Leal.

Haven van Rio Grande

In het uiterste zuiden heeft de deelstaat Rio Grande do Sul mooie vooruitzichten met twee operationele scheepswerven en twee scheepswerven in aanbouw. Via lagunes en rivieren kan ook een nieuw binnenvaartnetwerk ontstaan dat de economieën van drie Mercosurlanden, Brazilië, Argentinië en Uruguay, nog meer met elkaar vervlecht, zegt Vanderlan Vasconcelos, hoofd van de regionale havenautoriteiten.

De haven van Rio Grande ligt relatief dichter bij Zuid-Afrika en Azië dan Suape, dat meer op Europa en de VS gericht is, zegt Wilen Manteli, voorzitter van Braziliaanse Vereniging voor Haventerminals. Een andere troef is dat de zuidelijke deelstaat niet alleen over scheepswerven beschikt maar ook over de op een na grootste metaalverwerkende industrie van Brazilië, aldus Manteli.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.