Brazilië en Chili stap verder op weg naar eerste 'interoceanische corridor'

Chili en Brazilië hebben vorige week
woensdag een samenwerkingsovereenkomst ondertekend die de werken aan een
snelle wegverbinding tussen Braziliaanse havens aan de Atlantische Oceaan
en de Chileense havens aan de Stille Oceaan weer een eind zullen
vooruitbrengen. Een dergelijke ‘interoceanische corridor’, waardoor de dure
omweg via het Panamakanaal of Kaap Hoorn niet langer noodzakelijk is, kan
de exportkansen van alle Zuid-Amerikaanse landen onder de evenaar
aanzienlijk vergroten.


Via een vlotte wegverbinding naar de havensteden Arica en Iquique in het
noorden van Chili, zullen Brazilië, Uruguay en Argentinië hun export
goedkoper en sneller naar de veelbelovende markten in Azië kunnen
verschepen. Chili en vooral Peru - kunnen hun uitvoer dan in de omgekeerde
richting via de Braziliaanse havens aan de Atlantische Oceaan naar Europa
transporteren. Voor exporteurs in Paraguay en Bolivia, twee landen die geen
uitweg naar de zee hebben, zal de eerste corridor samen met het bijhorende
netwerk van toevoerwegen een nog veel grotere zegen zijn.

De idee om dergelijke ‘interoceanische corridors’ te gaan ontwikkelen,
kreeg een belangrijke impuls op de top van de Zuid-Amerikaanse presidenten
die in september 2000 in Brasilia plaatsvond. Op die bijeenkomst werd op
initiatief van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank en de Corporación
Andina de Fomento een actieplan voor de integratie van de
transportinfrastructuur in Zuid-Amerika goedgekeurd. Dat plan heeft
inmiddels geleid tot de aanleg van een aantal belangrijke snelwegen en de
verbetering van verscheidene grensovergangen.

Van alle geplande corridors is de verbinding tussen Cuiabá, de hoofdstad
van de Braziliaanse deelstaat Mato Grosso, en de Chileense havens Arica en
Iquique het verst gevorderd. Een deel van die corridor bestaat uit een lus
die ook het Boliviaanse Santa Cruz de la Sierra aankoppelt. Enkel van die
lus moeten nog 460 kilometer worden aangelegd.

Chili en Brazilië timmeren ook nog op andere manieren aan de weg wat de
economische integratie van Latijns-Amerika aangaat. Ze zijn woensdag
bijvoorbeeld ook overeengekomen hun wederzijdse heffingen op de invoer van
auto’s tegen 2006 helemaal af te schaffen. De twee landen gaan ook de
uitbetaling van pensioenen van uitgeweken landgenoten vergemakkelijken, en
zullen nauwer gaan samenwerken op het vlak van nucleair en
ruimtevaartonderzoek. Ook bij de stimulering van de sector van kleine en
middelgrote bedrijven zullen Brazilië en Chili elkaar proberen bij te staan.
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift