Brits Hooggerechtshof: "Uitbreiding Heathrow houdt te weinig rekening met klimaatpolitiek"

Het Britse Hooggerechtshof heeft geoordeeld dat het plan van de Britse regering voor een derde landingsbaan op de luchthaven van Heathrow “onhoudbaar is op juridisch vlak en strijdig met het gezond verstand”.
Milieuverenigingen voeren intensief actie tegen de landingsbaan, omdat die volgens hen niet verenigbaar is met de strijd tegen de klimaatverandering. Toen de Britse regering besliste om door te gaan met het plan, trokken de organisaties naar het Hooggerechtshof.
Die oordeelt niet dat de landingsbaan er niet kan komen, wel dat de Britse overheid haar huiswerk niet goed heeft gemaakt. De regering heeft te weinig rekening gehouden met haar eigen klimaatpolitiek, de economische impact en alternatieven, aldus rechter Carnwath. De overheid moet alle relevante beleidsthema’s, inclusief het klimaatbeleid, opnieuw onderzoeken.
“De vraag of er een derde baan moet komen op de luchthaven van Heathrow is er een van nationaal belang en onderwerp van acute politieke controversie”, oordeelt de rechter. “Het is een zaak die de belangrijkste partijen verdeelt en die een significant punt van debat kan worden in de komende verkiezingen.” Dat lijkt nu al het geval, want de conservatieve kandidaat David Cameron is tegen een derde baan.
Huidig eerste minister Gordon Brown heeft al gereageerd op het vonnis en benadrukt dat de regering achter het plan van de nieuwe landingsbaan blijft staan. “We houden ernstig rekening met de bezorgdheid van de mensen en de noodzaak de bevolking te consulteren”, zei hij tijdens een persconferentie in Brussel. “Maar we hebben een moeilijke beslissing genomen. De juiste beslissing voor Groot-Brittannië en de economie. Een nieuwe landingsbaan zal de economische toekomst van ons land helpen verzekeren.”

België


“Symbolisch kan de impact van dit vonnis niet onderschat worden”, zegt Joeri Thijs van de Transportcampagne bij Greenpeace. “Voor het eerst worden dergelijke enorme infrastructuurplannen getoetst aan de klimaatdoelstellingen.”
Volgens Thijs moet het vonnis ook de Vlaamse en Belgische overheid aan het denken zetten. “In haar Start-plan voorziet de Vlaamse regering een verdubbeling van het aantal vracht- en personenvluchten op Zaventem. Ook de verbreding van de Brusselse ring valt onder dat plan”, zegt hij. “België werkt nog aan een volwaardige klimaatwet, maar kan zich best nu al afvragen of enkele grote infrastructuurplannen daar wel mee te rijmen vallen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.