Brouwers beducht voor waterschaarste

Brouwers verkopen elke dag meer dan een half miljard liter bier en verbruiken een veelvoud van die hoeveelheid water in het productieproces. Die afhankelijkheid van de slinkende voorraden zuiver water wordt stilaan een echte achilleshiel. Net als veel andere bedrijven in de sector zijn brouwers koortsachtig op zoek naar manieren om hun waterverbruik te verminderen en watervoorraden beter te beschermen. Daarbij werken ze zelfs samen met hun grootste concurrenten.

“Bedrijven zijn zich bewust geworden van de problemen die hun waterbevoorrading kan stellen,” zegt Stuart Orr, zoetwaterexpert van WWF Internationaal. Orr was een van de sprekers op een conferentie over duurzaam watergebruik in Brussel, georganiseerd door IPS en het Global Compact Netwerk België. De bijeenkomst werd gesponsord door AB InBev, een teken van de nieuwe wegen die brouwers en andere bedrijven inslaan om zich in te dekken tegen toekomstige waterproblemen.

Cruciaal

“Water is cruciaal voor onze werking, voor onze groei en voor ons bestaan”, klinkt het bij Jo Van Biesbroeck, voorzitter voor West-Europa van AB InBev. De grootste brouwer ter wereld heeft zich tot doel gesteld tegen 2012 per liter bier nog maar 3,5 liter water te gebruiken. “Voor de brouwerijen van AB InBev in West-Europa betekent dat een vermindering met 28 procent in vergelijking met 2009”, zei AB InBev-expert Ludo Degelin op de conferentie in Brussel. Enkele van de 130 brouwerijen van de groep doen  nu al beter dan 3,5 liter, dus haalbaar lijkt de doelstelling wel.

Ook alle andere grote bouwerijen en softdrinkgiganten proberen hun waterverbruik omlaag te krijgen. Ze doen dat door een combinatie van nieuwe technieken, beter onderhoud van hun installaties en hergebruik van afvalwater. Dat kost geld, maar tegelijk levert het ook besparingen op. Veel ondernemingen reduceren tegelijk hun water- en energieverbruik, wat toelaat de kosten nog meer te drukken en een andere belangrijke risicofactor voor de toekomst aan te pakken. AB InBev wil tegen 2012  bijvoorbeeld ook zijn energieverbruik met 10 procent terugdringen in vergelijking met 2009.

Risico’s

“Omgaan met risico’s is iets wat bedrijven begrijpen”, zegt Orr van het WWF. “En iedereen is het erover eens dat we moeten samenwerken rond water.” De giganten uit de dranksector hebben zich bijvoorbeeld verenigd in BIER, een rondetafel waarin ze hun antwoorden op milieuproblemen bespreken. Bikkelharde concurrenten als Coca-Cola en PepsiCo of AB InBev en Heineken proberen er hun aanpak te stroomlijnen, wisselen informatie uit over de meest succesvolle initiatieven en kijken wat ze samen kunnen doen.

Brouwers beginnen ook de mouterijen en de boeren die hun gerst en hop leveren te helpen om zuiniger met water om te gaan. De landbouw is nog een veel grotere waterverbruiker dan de industrie.

Ook de samenwerking tussen bedrijven en milieuorganisaties neemt toe. AmBev, de Zuid-Amerikaanse pijler van AB InBev, heeft bijvoorbeeld de handen ineen geslagen met het WWF in Brazilië voor de bescherming van bronnen in een deel van de cerrado, een uitgestrekte en vrij droge regio in het centrum van het land. PepsiCo en Coca-Cola werken samen met de Amerikaanse milieuorganisatie Nature Conservancy om hun ‘waterfootprint’ te berekenen – de hoeveelheid en de kwaliteit van het water dat nodig is bij al hun activiteiten. PepsiCo werkt ook met een hele reeks kleinere niet-gouvernementele organisaties samen om waterrijke gebieden te beschermen, irrigatiesystemen te verbeteren en ondergrondse waterlagen aan te vullen.

Toiletten

De vraag is of al die initiatieven volstaan. “De manier waarop bedrijven nu werken en mensen nu consumeren, is de komende decennia niet vol te houden”, zei Karl Falkenberg, directeur-generaal Milieu van de Europese Commissie, op de conferentie. “We moeten veel efficiënter met grondstoffen omgaan. “In West-Europa moeten we bijvoorbeeld toch eens over nadenken waarom we onze toiletten met drinkwater blijven doorspoelen terwijl op deze planeet 4 miljard mensen geen constante toegang tot zuiver water hebben.”  Bedrijven kunnen zeker een rol spelen in het zuiniger omgaan met water en andere grondstoffen, aldus Falkenberg. “Maar uiteindelijk is de industrie rechtstreeks maar verantwoordelijk voor 11 procent van het waterverbruik in Europa.” Falkenberg pleit ook voor een meer algemene aanpak, en volgens hem zal dat onder meer via het prijsmechanisme moeten gebeuren. “Op veel plaatsen kosten water nog altijd niets, of veel te weinig. Dan kunnen we ons er ook niet over verbazen dat er veel water verspild wordt.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.